Lichtgewicht vloeren voor tijdelijke parkeergarage

Modulair concept maakt snelle opbouw mogelijk


Foto's worden geladen
Bezig met laden…

Vloeroverzicht 3303+

Projectgegevens

Ontwikkeling concept DHV BV, Den Haag, en Marco Huibrechtse, Park4all
Opdrachtgever Gemeente Purmerend
Uitvoering en staalconstructies Evers Staalconstructies, Hillegom
Locatie Schapenmarkt, Purmerend
Start bouw 27 januari 2009
Oplevering begin maart 2009
Bruto vloeroppervlak 3955 m2
Tekst Carla Debets
Foto's Carla Debets
Om een tijdelijk tekort aan parkeerplaatsen op te lossen, ontwikkelden DHV en het bedrijf Park4all samen het Park4all concept. Voor een lichte constructie zijn op een slimme manier glascomposiet vloeren uit de bruggenbouw toegepast. De eerste parkeergarage staat nu in Purmerend.

Composietvloeren
In de bruggenbouw zijn vloeren van glasvezelversterkt composiet al langer in gebruik. DHV en het bedrijf Park4all kwamen op het idee deze vloeren toe te passen in een nieuw concept voor tijdelijke parkeergarages. De vloeren zijn circa dertig keer lichter dan beton en leiden tot een lichte constructie.
In de garage zijn vloerplaten van 16 m lang toegepast die in één keer de volledige breedte van een parkeerstramien overbruggen.

Zonder fundering
Behalve de toegepaste lichte vloeren heeft het concept een modulaire opbouw waardoor de garage snel opgebouwd kan worden. Door de lichte constructie is bovendien een fundering, die circa 20 procent van de kosten uitmaakt, in veel gevallen niet nodig.

Tijdelijk karakter
In Purmerend is nu de eerste parkeergarage – twee lagen hoog voor 210 auto’s – met deze vloeren gebouwd. De gemeente koos voor dit concept vanwege het tijdelijke karakter. In overleg met de gemeente is een beoordeling gemaakt van de zettingen als er geen fundering zou worden toegepast. Uiteindelijk is toch gekozen voor een (eveneens) tijdelijke fundering, met stalen buispalen, om de belendingen zoveel mogelijk te ontzien.

Kunststofvloeren
Bram van de Kaa, constructeur/projectleider bij DHV, vertelt: ‘Op zoek naar een lichte vloerconstructie kwamen we al snel uit op glasvezelcomposiet vloerplaten die gebruikt worden in de bruggenbouw. Deze kunststof vloerplaten worden gepultrudeerd. Daarbij wordt polyesterhars door een verwarmde matrijs getrokken waarbij er tegelijkertijd glasvezels aan worden toegevoegd. Door de matrijs wordt het gewenste profiel gevormd (vergelijkbaar met het extruderen van aluminium) dat na verwarmen uithardt.’

De platen zijn 16m lang en 0,5 m breed. Deze breedte heeft vooral te maken met de beschikbare matrijs voor de fabricage van de platen.

Lichter dan beton
De vloerplaten zijn 40 mm dik en de doorsnede laat een aantal I-liggertjes zien die aan de bovenzijde aaneengesloten zijn, maar aan de onderzijde open. Dit heeft vooral met het productieproces te maken. De platen wegen 18 kg/m2, vele malen lichter dan bijvoorbeeld beton. De bovenzijde van de platen is ingestrooid met grit (Mandurax) voor de benodigde stroefheid.
Voordeel van de lichte platen is niet alleen dat voor 60 procent van de Park4all-garages – zo schat Huibrechtse in – geen fundering nodig is, maar ook dat het transport en het werken op de bouwplaats eenvoudiger is.

Doorbuiging
Belangrijk gegeven bij de uitwerking van de vloerconstructie was de doorbuigingseis. Voor parkeervloeren (NEN 2443; 2000nl) geldt een maximale doorbuiging van 4/1000 van de overspanning. Maatgevend is hierbij de zogenoemde kriklast: de eis dat in een parkeergarage een band kan worden verwisseld of onderhoud kan plaatsvinden waarvoor de auto moet worden opgekrikt. Omdat de kunststof vloerplaten een relatief hoge doorbuiging hebben, worden deze h.o.h. circa 1,30 m ondersteund door HE140A balken. ‘Deze afstand kon zonder de doorbuigingseis wel twee keer zo groot zijn’, zegt Van de Kaa. ‘Maar als er dan een krik – dus puntlast – midden op een plaat wordt geplaatst, gaat niet de auto omhoog, maar de plaat naar beneden. Om dat te voorkomen, liggen de balken dus op een relatief kleine afstand van elkaar onder de platen.’

Bevestiging
Om opwaaien te voorkomen worden de vloerplaten met kikkerplaten aan de HE140A- liggers bevestigd. Daarnaast worden de platen in de langsnaden onderling gekoppeld met speciaal ontwikkelde klemmen, aan de onderzijde. Dit gebeurt vooral om de vloeren zo goed mogelijk waterdicht te maken, om doorlekken van water naar de onderliggende verdiepingen te voorkomen. Daarvoor is ook een zwelband in de langsnaden opgenomen.

De vloerplaten worden ter plaatse van de oplegging tevens voorzien van blokjes in de cannelures. Dit is vooral gedaan vanwege de krachtsoverdracht van de remkrachten van de vloerplaten naar de hoofddraagconstructie.

Modulaire opbouw
Het modulaire concept kenmerkt zich onder andere door één type kolom en twee types vloerligger, namelijk de IPE600 hoofdliggers met daarop de HE140A liggers. Geen speciale hoekkolommen dus en ook geen lichtere (verjongde) kolommen voor de hogere verdiepingen. ‘Daardoor is de logistiek eenvoudig, zowel bij het transport als bij de montage op de bouwplaats.’, zegt Huibrechtse. ‘En dat geldt niet alleen voor de opbouw, maar ook voor demontage en opslag van de onderdelen.’

Verdiepingshoogte
Er is gekozen voor een vrije verdiepingshoogte van 2,20 m, iets boven de – volgens NEN 2443 – vereiste vrije verdiepingshoogte van 2,10 m. ‘En als we geen fundering toe hoeven te passen, heeft de begane grond een nog grotere verdiepingshoogte’, licht Van der Kaa toe. ‘Dan staan namelijk dezelfde kolommen op 60 cm hoge stalen liggers die voor spreiding van de belasting zorgen.’
Voor de situatie in Purmerend is voor de verbinding staalkolom- stalen buispaal een overgangsconstructie ontwikkeld. Deze constructie heeft een brede kop en slobgaten waardoor plaatsing van de kolommen precies op het stramien mogelijk is, ondanks eventuele plaatsafwijkingen van de buispalen.

Duurzaamheid
Alle materialen zijn recyclebaar en met demontabele (bout)verbindingen gekoppeld. Hoewel de constructie bestemd is voor een tijdelijke parkeervoorziening (maximaal 5 jaar), hebben alle materialen een technische levensduur van minimaal 25 jaar. Alle stalen onderdelen worden voorzien van een coating, die in elke gewenste kleur (afhankelijk van de opdrachtgever) geleverd kan worden. Alleen stalen onderdelen die in contact kunnen komen met dooizouten, worden thermisch verzinkt geleverd.

Onderdeel van het concept is ook de financiële opzet: Park4all blijft eigenaar van het systeem/ de onderdelen; de gemeente of belegger huurt de parkeergarage. Ook kan er gebruik worden gemaakt van de opslagmogelijkheden van Park4all.

Geef een reactie

Regels voor reageren op Bouwwereld.nl

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meer