Ga naar hoofdinhoud

Fietsgleuf

In deze stoep was prefab een sleuf meegenomen om fietsen te geleiden. De bovenkant is helaas iets te laag uitgevoerd. En wellicht lag het ook te dicht bij de betonnen wand. En dus is een tweede geleider aangebracht. Nu in staal. Helaas net zo dicht bij het beton en met een enorme knik aan de onderzijde. Twee geleiders dus en het blijft de vraag hoe de arme bewoner fatsoenlijk met zijn fiets hierlangs moet komen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

10 reacties op “Fietsgleuf

  • ron

    aan de beton stenen te zien vermoed ik dat dit een doorgaand trottoir is; zowel en oplossing van staal die rechtdoor loopt als een hardstenen goot die gelijk loopt met neus van de treden is dus sowieso onaanvaardbaar als struikelpunt en beperking van de trottoirbreedte voor gehandicapten. het trapper raakprobleem is kwestie van je trapper goed zetten en de breedte lijkt me ook niet echt een probleem in deze situatie. en afstand verbrede trapleuning? waar zit die leuning dan?

  • Arend

    Gewoon links en rechts een geleider van natuursteen aanbrengen, voor het op- en neergaande ‘verkeer’.

  • Arend

    Gewwoon links en rechts een geleider aanbrengen, voor het op- en neergaande ‘verkeer’.

  • Leon

    @KeesR
    Dat we die voorzieningen niet zien wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Mogelijk is die voorziening er wel degelijk, maar is er aanvullend voor fietsen een kortere route gecreëerd. Daar ga ik eigenlijk wel van uit, want een fietsgoot alleen is natuurlijk ook geen goede oplossing voor fietsen.

    @Maartje
    Klopt helemaal, een fietssleuf maak je normaliter in de verbrede trapboom. Dat zal bij de trapleverancier toch ook bekend zijn zou je denken…

  • Maartje

    De fietssleuf bij dit voorbeeld ligt te laag. Een fietssleuf bij een station of fietskelder ligt altijd hoger en op gelijke hoogte met de voorkant traptrede (de neus). Dit voorkomt ook problemen met bijvoorbeeld de trappers van de fiets.

  • van Koll

    Bij zowat ieder treinstation in Nederland hebben ze trappen met fietssleuf die langs de wand loopt. (niet alle stations hebben een lift. Maar ze worden steeds meer aangebracht) Het kost veel kruim om je fiets daar langs omhoog of naar beneden te duwen. Maar het lukt wel.
    Als je dan een trapje met drie treden tegenkomt dan ga je gewoon niet over die sleuf maar buts je gewoon omhoog en omlaag.
    Een echte fietser zal hier niet over vallen.

  • Lucas

    Was slimmer geweest om een geleider OP de bestaande te plaatsen en de goot bovenin te laten knikken, nu maak je de trap functioneel minder breed en het ziet er niet uit.

  • KeesR

    Hoe zo ‘goede kant van de trap’?
    Waar is de hellingbaan voor de rolstoelgebruiker en /of de slecht ter been zijnde medemens?

  • Joop-Jan

    De tweede, hoogstwaarschijnlijk later aangebrachte geleider, volstaat vast goed voor het geleiden van fietsen maar is desondanks behoorlijk knullig te noemen. Esthetisch lijkt het nergens op en bovendien is het een potentieel struikelgevaar. Beter was geweest als men in het voorproces zo slim was geweest om een geleiderail aan de goede kant van de trap te maken.

  • Leon

    Veel aannames weer onder die foto. Ik ga ook een aanname doen, maar dan wel één die m.i. logischer is: men miste waarschijnlijk een fietsgoot omdat mensen gewend zijn om links van de fiets te lopen. Als je dan in ene aan de andere kant moet lopen en ook nog de fiets tegen zo’n hellingbaan opduwen, dat wordt lastig. Waarom het onderschrift valt over de afstand tot de wand snap ik niet zo, je houdt de fiets automatisch schuin dus de wand zal waarschijnlijk niet geraakt worden. En ook die knik zal geen probleem zijn, dat onderste stukje van de goot zal door de diameter van een fietswiel immers niet of nauwelijks geraakt worden. M.i. slaat het onderschrift de plank weer eens mis, zoals we dat wel vaker zien hier…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.