Ga naar hoofdinhoud

Loslatende plaat

Bouwfout loslatende plaat

De verlijmde plaat is van de gevel gevallen. Een duidelijke oorzaak is niet aan te wijzen op basis van de foto, maar mogelijke boosdoeners zijn: slecht lijmmateriaal, verkeerde detaillering, tekortschietende inspectie en gebrekkige uitvoering.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

7 reacties op “Loslatende plaat

  • Leon

    Wat ik vooral interessant (en ook tekenend) vindt: de inzender en/of de redactie geven aan dat de oorzaak niet aan te wijzen is, maar dat het MOGELIJK aan gebrekkig toezicht of onjuiste uitvoering gaat. Terwijl enkelen hier op basis van deze foto al kunnen concluderen dat de lijm anders aangebracht had moeten worden. Oftewel: op de werkvloer is er een chronisch gebrek aan kennis en/of interesse om het wel goed te doen. En in alle eerlijkheid: ik brand mijn vingers al jaren niet meer aan dit soort bevestigingsmethoden, ik schrijf ze simpelweg niet meer voor of verstop in zo’n geval toch ergens een paar mechanische ‘paniekbevestigingen’. Aannemers worden ook altijd nerveus als je over verlijmen begint, en ik kan me daar ook wel wat bij voorstellen. In theorie kan alles, maar in de praktijk kun je niet altijd alles onder de perfecte omstandigheden uitvoeren. En een bouwvakker is ook maar een mens, die kan ook iets over het hoofd zien. In de praktijk is er vaak gewoon geen tijd om dit soort zaken 100% juist uit te voeren (zeker bij grotere werken / seriematige bouw). Zoals al gesteld, een beetje condens
    of niet helemaal goed ontvetten kan de boosdoener al zijn en dat is makkelijk een keer fout te doen. Zou geen excuus moeten zijn natuurlijk, maar is helaas wel de realiteit. Dan kun je zo’n bouwvakker op z’n flikker geven dat hij het fout heeft gedaan, maar je kunt de bouwmethode er ook (een beetje) op aanpassen waar mogelijk.

  • B de B

    Prutswerk. Je kunt niet verwachten dat een plaat aan die paar vierkante centimeter lijm blijft hangen. De lijm is na het aanbrengen al naar beneden vervormd wat betekent dat de plaat niet is ondersteund, en alleen onthecht op het contactvlak met de afgevallen plaat. Misschien vroeg in de morgen aangebracht met de condens nog op het oppervlak of niet goed ontvet. Er hadden ook meerdere rillen lijm aangebracht moeten worden, en minder dik om geen krachtenmoment op de lijm uit te oefenen.

  • Theo.R

    Lijmwerk als hier vergt bijna laboratoriumcondities. Maak een keuze en accepteer de gevolgen. In de onderhavige situatie is de verticale regel links niet helemaal vlak. Dat poets je met lijmmiddel niet vlak en dat heet vragen om problemen.

  • ron

    @mario.
    In het verleden ook een vertegenwoordiger van trespa over de vloer gehad. Mooie verhalen van lijmen prima en op en top. Verkooppraat dus. Tot je de verwerkingsvoorschriften ergens in de kleine lettertjes dit moet vaststellen. Overigens met verlijmen spelen ook factoren als vochtigheden ondergrond e.d. mee. Dit dient ook op juiste wijze opgepakt te hebben. Ik zelf ga geen verlijmde beplating toepassen. Vroeg of laat gaat dit toch een keer mis.

  • Een verlijmde gevelplaat constructie is altijd een geventileerde gevel! Hier is er sprake van horizontaal regelwerk hetgeen de ventilatie frustreert. Bovendien dient er altijd een verticale doorlopende lijmril worden toegepast. De verticale spanning vindt dan plaats over de ‘sterke as’.
    Inzake de reactie van Ron: Bij een juiste beoordeling overeenkomstig de te hanteren veiligheidsfilosofie is een extra mechanische bevestiging (paniekhaak) overbodig.

  • Gert

    Dit verdient nader onderzoek: moet er niet aan denken dat nu als er een schaap over de dam is er meer volgen.

  • ron

    Doorgaans wordt een doorgaande lijmril voorgeschreven i.p.v. spotmoppen zoals nu is gedaan. Tevens staat vaak in de kleine letters van de desbetreffende fabrikant dat ondanks verlijming de plaat toch ook op een tweetal punten mechanisch bevestigd moet worden. (disclaimer)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.