Ga naar hoofdinhoud

Respect

De timmerman, de loodgieter, de stukadoor. Ze zijn allemaal trots op hun werk en hun vakmanschap. Helaas ontbreekt het echter nog wel eens aan respect voor elkaars werk. En natuurlijk legt ieder de schuld bij de ander, die niet de moeite heeft genomen om het werk netjes af te dekken. Hoezo hoge faalkosten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

9 reacties op “Respect

  • appie

    wat een gezeur..schilder had gewoon pastic eroverheen kunnen leggen klaar

  • Walther

    Het mooie van wijzen naar een ander is dat er nog steeds 4 naar jezelf wijzen. ook in dit geval. Daarnaast is het tegenwoordig moeilijk om verantwoording te nemen voor je eigen werkzaamheden onder het mom dat het geld kost.

  • Jaap v.d. Bosch

    Als alle werkzaamheden onder de verantwoordelijkheid vallen van de hoofdaannemer, dan is voor mij 1 ding duidelijk, dat dan niet het bestek, zoals mijn voorganger schrijft zich daar in moet gaan mengen, daaruit moet alleen blijken dat men straks een tip top opgeleverd geheel wil, en worden dit soort zaken als afdekken en beschermen wel genoemd, maar zeker niet wie wat moet gaan doen, daar is de hoofdaannemer voor om dit te regelen in zijn contracten, de opzichter kan hem er wel op wijzen als die het tijdens de uitvoering mis ziet gaan, anders wordt het als de boel opgeknipt gaat worden, en er derden tegelijkertijd in het project moeten werken, dan is en blijft dit altijd lastig, want geef dan redelijkerwijs maar eens aan, wie loopt te makkelijk van zijn verantwoordelijkheid weg, en wie trekt zich nergens wat van aan, een goede gerichte besteksomschrijving is dan wel gewenst, maar moet dan ook wel weer aansluiten bij de contracten van die derden, en dat is lastig, zeker als partijen op hun strepen gaan staan.
    Mijn voorgaande ervaringen hierin zijn, dat aannemers die nagenoeg altijd met vaste onderaannemers werken, het daar het beste gaat, men kent elkaar, en weet wat ze aan elkaar hebben, maar bij die vrije inschrijvingen van vele onderaannemers, het kan wel van deze tijd zijn, maar het is dan ook vaak toch de goden verzoeken om dit soort problemen.

  • Peter

    Wellicht een noodzakelijk kwaad maar misschien is het “vingertje wijzen”zo gek nog niet. Zolang je vinger maar de goede kant op wijst. Het bestek en contractvorming naar onderaannemers dient aan te geven wie welk werk doet, maar ook bijkomstigheden als afdekken,opruimen,wijze van opslag enz. Dan is het maar duidelijk. Gaat het toch fout dan kun je hierdoor de faalkosten verhalen bij de verantwoordelijke partij maar belangrijker, faalkosten worden ook leergeld voor de volgende keer. Nogmaals noodzakelijk kwaad immers; voorkomen is beter dan…

  • Ton Geul

    Deze redactie is in strijd met de regels van Bouwwereld en is daarom weggehaald. Lees hier de regels. Met vriendelijke groet, Redactie Bouwwereld.nl.

  • Nee niets daarvan! Lees wat Pierre daar schrijft!
    Iedereen heeft gelijke schuld hieraan!
    Installateur had kunnen vragen of het plafond nog gedaan werd. Zo ja? zeil erover voor de zekerheid. Stukadoor had kunnen zien dat er een dure installatie staat, zeil erover. Toezichthouder had kunnen vragen aan beide partijen of er nog een zeiltje overheen ging en anders zelf doen.
    STOP MET DAT WIJZEN MET JE VINGERTJE!
    …wordt hier zo moe van…

  • Bas

    En toch zou je als installateur hier rekening mee moeten houden dat je nou eenmaal een hoop bouwvarkens als collega hebt en er preventief een zijl overheen trekken.

  • Pierre

    Ik ben blij dat hier eens aandacht voor is een schoolvoorbeeld hoe het niet moet! Onze klanten betalen ons hier echt niet voor, dit kost onnodig veel energie en ergenis onder het bouwplaats personeel met de nodige faalkosten tot gevolg.

  • Daar zou ik als installateur aardig woest over zijn en eisen dat het heel snel wordt schoongemaakt voordat de boel gaat invreten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.