Ga naar hoofdinhoud

Vervuiling gevel

Vervuiling gevel bouwfout

Bij de detaillering van deze gevel lijkt niet erg gelet te zijn op het voorkomen van vervuiling. Toch valt dat nog wel mee. De meeste vervuiling komt door een uitvoeringsfout: de daktrim waarvan de naden niet juist zijn gekoppeld en gekit. Een beetje meer aandacht kan zo veel ellende voorkomen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Eén reactie op “Vervuiling gevel

  • Theo.R

    Die uitvoeringsfout met de daktrim is duidelijk en dat terwijl Nico Hendriks en zijn mede-adviseurs zo hun best hebben gedaan met het uitgeven van de dakbijbel van BDA. Hierin staan uitgebreide adviezen voor bevestigingen en onderlinge aansluitingen van daktrimmen. Gewoon lezen en doen en ook controleren. Het blijft tobben.
    Dit is echter niet alles, er zijn ook bouwfouten. De bovenste band van de betonelementen heeft net onder de daktrim een kleine voorsprong, Ook leuk voor vervuilingen. De betonelementen hebben grote verschillen in oppervlaktestructuur waardoor de vervuilingen een sterk wisselend beeld geven, Enige nuance in structuur en daardoor vervuiling is prima, maar dit wordt een dambord. Verder geven geveloppervlakken met door hun materiaalkeuze een wisselende oppervlaktestructuur aanleiding tot ongelijke vervuiling door afstromende water. Dat geeft bij de bovenste betonband een hoge waterbelasting op het onderliggende metselwerk. Het voegwerk van de bovenste lagen van die gemetselde vlakken kleuren al donker. Dat fenomeen verergert met voegschade en algvorming tot gevolg. De betonbanden onder de raamkozijnen hebben kennelijk een dikke rand met vlakke bovenkant waardoor vuil water langs de voorzijde van de band loopt. Zie de vervuiling links en rechts van de spuwer. Het ziet er allemaal gewoon niet uit. Over 10 jaar moet alles opnieuw gevoegd en gekit en van ellende overgeschilderd. Als het gebouw er dan nog staat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.