Ga naar hoofdinhoud

Amsterdam-Zuidoost heeft hypermodern treinstation

Het nieuwe treinstation Bijlmer ArenA in het stadsdeel Amsterdam-Zuidooststation is een van de grootste en modernste van Nederland. Volgens een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail is het ontwerp van Arcadis Architecten en Grimshaw Architects een voorbeeld van hoe dit soort gebouwen in de toekomst worden ontworpen.

Architectonisch hoogstandje
Opvallend is bijvoorbeeld de glazen overkapping met een oppervlakte van ongeveer twee voetbalvelden: het gevaarte is ruim 200 meter lang en loopt in hoogte op van 20 meter aan de uiteinden tot 30 meter in het midden. Verder heeft het complex grote ingangen en is het ruim en overzichtelijk. Dat vergroot de veiligheid. Speciale openingen in het dak en de wanden zorgen ervoor dat er weinig drukwind is als treinen binnenrijden.

Architectonisch bijzonder is de stationskap die een bundeling vormt van gewelfde ‘ribbenkasten’ die zowel de dynamiek, de lenigheid en de richting van de treinen moet accentueren. Als ruggengraat is een ‘beam’ in de centrale as aangebracht die de ondersteuning vormt van de kappen en die op zich weer wordt ondersteund door A-vormige kolommen. De ribben zijn schuin op de ruggengraat – evenwijdig aan de richting van de boulevard – aangebracht.

Vertraagd
De bouw heeft 150 miljoen euro gekost. ProRail nam twee derde voor zijn rekening, de gemeente Amsterdam de rest. De verbouwing begon in 2001 en had eigenlijk al een halfjaar geleden klaar moeten zijn. Door verscheidene oorzaken liep het project echter uit.
De aanleiding voor de verbouwing was de verdubbeling van het spoor tussen Amsterdam en Utrecht, die eind april klaar was. Het tracé tussen beide steden bestaat nu uit vier in plaats van twee sporen. Op werkdagen stappen op Bijlmer ArenA circa 15.000 reizigers in of uit. Tot 2010 stijgt dat aantal naar verwachting met 30%.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.