Ga naar hoofdinhoud

Thuiswerken in coronatijd: “Rol gemeentes cruciaal voor continuïteit bouw”

coronacrisis

APELDOORN – Bij Lars Courage gaat het naar eigen zeggen onwijs goed. Iedereen op het bureau is nog coronavrij. Opschalen naar thuiswerken kreeg binnen een week zijn beslag. Maandag drie weken geleden was het plan nog om vanuit kantoor te blijven werken. Dinsdag meldde een van zijn medewerkers wiens vouw in de zorg werkt dat hij wegens besmettingsgevaar ging thuisblijven en vanaf donderdag werkt iedereen vanuit huis.

Lees ook:

“Het was even de vraag hoe dat zou uitpakken, maar ik moet je zeggen dat het momenteel supergoed loopt”, zegt Lars Courage. “Iedereen heeft verbinding met de server en iedereen kan vanuit huis aan de slag. Het heeft me zelfs zo verrast dat we na de coronacrisis zo door blijven gaan. Niet letterlijk zoveel als nu, maar we willen het wel bespreekbaar gaan maken hoeveel uren per week vanuit huis werken wenselijk en haalbaar is. Zelf heb ik inmiddels ervaren hoe fijn het is dat het kantoor niet altijd maar volle bak is. Het pakt voor mij in elk geval positief uit.”

Vluchtgedrag

Courage doelt daarbij op zijn kantoor aan huis. “Het punt is dat we hier in Apeldoorn met z’n allen op een relatief klein oppervlak zitten. Christine (zijn vrouw, red.) en ik merkten dat we vluchtgedrag gingen vertonen als we geconcentreerd wilden werken. Mijn vrouw verdween dan naar de woonkamer of we zochten een werkplek buiten de deur. Nu bestieren we samen een werkplek voor acht man. Afgelopen tijd kwam er soms iemand in Apeldoorn werken om de volgende dag weer thuis te blijven. Ik denk dat we straks naar een situatie toegaan dat we plek hebben voor acht bij een bezetting van maximaal vier man en dat je per dag intekent of je naar kantoor komt voor overleg of je werk vanuit huis doet. Daarmee kan je de kwaliteit van thuiswerken optimaliseren.”

Dagdelen

“Je kunt acht uur per dag achter elkaar willen werken, maar op het moment dat je met kinderen zit, boodschappen wilt doen of last hebt van een middagdip, lukt dat niet. Wat wel werkt, is de dag opknippen in drie dagendelen: 4 uur ’s ochtends, 4 uur ’s middags en 4 uur ’s avonds. Elke medewerker kan dan voor zichzelf bepalen op welke dagdelen hij optimaal functioneert. Dat geeft m’n medewerkers de ruimte om ’s ochtends en ’s avonds te werken en het middagdeel aan zijn gezin te besteden.”

Investeren in laptops

“Voorwaarden is wel dat je investeert in laptops en een goede thuiswerkplek. Je kunt natuurlijk op een keukenstoel gaan zitten, maar een goede bureaustoel zit veel beter. Daarnaast heeft thuiswerken in mijn optiek als voordeel dat je geconcentreerd kunt doorwerken en niet elke vijf minuten wordt afgeleid; een risico dat op kantoor veel groter is.”

Zijn grootste zorg betreft niet de coronacrisis, maar het met z’n allen aan de gang houden van de economische motor. Persoonlijk mag ik in m’n handjes knijpen als ik zie hoe het hier nu gaat. We draaien tot nu toe prima door. We zullen wel wat verliesuren oplopen omdat we moeten wennen aan Skype en aan Team, maar al met al ben ik blij verrast met hoe snel we de zaak weer op de rit hebben.

Vast moment

Wat ik nog als tip wil meegegeven is dat je een vast moment op de dag plant waarop je met elkaar via Skype een bakkie doet. Hoeft niet elke dag, maar doe het wel regelmatig. Wat ook werkt, is dat je je thuis aankleedt als ging je naar kantoor en vaste werktijden hanteert om het werkritme niet te verliezen. Al met al gaat thuiswerken me steeds beter bevallen. Als het aan mij ligt, gaan we ons kantoor na de crisis transformeren naar een ‘Courage Architecture’- hub, een vaste plek in een netwerk van thuiswerkplekken.”

coronacrisis

ROTTERDAM – Bij ons gaat het eigenlijk heel goed, zegt Janne van Berlo van Atelier van Berlo uit Rotterdam. “Iedereen is thuis geïnstalleerd, we hebben digitaal contact en het werkt best goed. ’t Is vooral een gevoelsding dat je elkaar mist. Je hebt toch het idee dat je efficiënter kunt overleggen als je naast elkaar zit.”

Omdat ze onderhoud van sociale contacten belangrijk vindt, belegt Janne van Berlo elke ochtend een uitgebreide Skypesessie met haar team. “Daarmee beginnen we de dag. Enerzijds om onderling af te stemmen wie, wat, wanneer gaat doen, maar ook om even bij te kletsen. Aan het eind van de dag doen we dat nog een keer al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat die laatste sessie er ook wel eens bij inschiet. Om mijn medewerkers te stimuleren, heb ik ze alle drie een wiebelkussen gestuurd. Daar hou je je rug mee recht en dat zit wel zo prettig.”

Continuïteit

Zorgen over de continuïteit van Atelier van Berlo heeft ze nog niet. “De constante berichtgeving dat we met z’n allen de volgende crisis in denderen, maakt me onrustig. Ik heb als student de crisis van 2008 meegemaakt en toen hoorde je de hele dag dat je toch nooit een baan zou vinden. Dat vooruitzicht is niet mooi, maar als je naar de geschiedenis kijkt, dan zie dat de creditcrisis architecten ongemeen hard geraakt heeft. Ik betwijfel of het nu net zo erg gaat worden. Tot nu toe gaat alles bij ons nog redelijk door.”

Rol van gemeentes

Wat haar wel zorgen baart, is of het bij de Nederlandse gemeentes blijft doorgaan wat bouw gerelateerde zaken betreft. Zo niet, dan zou dat volgens haar voor flinke vertragingen kunnen gaan zorgen. “In Eindhoven bijvoorbeeld is de gemeente bezig met het opzetten van digitale CRK’s (commissie ruimtelijke kwaliteit, red.) dus dat zou vanaf komende week moeten functioneren. Waar het ons om gaat, is dat de hoogbouwvisie van die stad deze zomer door de gemeenteraad goedgekeurd zou gaan worden. Gaat dat niet door, dan lopen we zomaar een half jaar vertraging op met een van onze projecten.”

Bestemmingsplannen

Dat geldt volgens haar ook voor zaken als wijzigingen van bestemmingsplannen, goedkeuring door Welstand en verlenen van bouwvergunningen. “Als dat soort zaken door de huidige crisis op de lange baan geschoven gaat worden, dan gaan we als architecten flinke vertraging oplopen met onze projecten. Dat kan behoorlijk wat negatieve impact hebben op onze bedrijfsvoering. Overigens vertrouw ik erop dat gemeentes ook op dit vlak hun zaakjes digitaal gaan inrichten zodat ook wij kunnen doorgaan met ondernemen.”

Thuiswerktips

  • Investeer in laptops en een goede thuiswerkplek.
  • Knip de dag in drie delen van 4 uur (ochtend, middag, avond) en laat medewerkers zelf bepalen in welke dagdelen ze optimaal functioneren.
  • Geef medewerkers het vertrouwen dat ze ook thuis productief kunnen zijn.
  • Prik een vast moment op de dag om via Team of Skype even met elkaar te babbelen bij een kop koffie.
  • Hanteer ook thuis vaste werktijd.
  • Verras medewerkers met een aardigheidje.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.