Ga naar hoofdinhoud

Beatrix opent ‘doos-in-doos’ theater Amphion


Koningin Beatrix opent morgen de nieuwe schouwburg Amphion in Doetinchem. Bij de bouw van dit theater is voor de akoestiek een scala aan bouwtechnische maatregelen genomen. De twee zalen zijn geluidtechnisch volledig van elkaar gescheiden. De zogenoemde doos-in-doos constructie en verscheidene dilataties zorgen ervoor dat beide zalen altijd gelijktijdig gebruikt kunnen worden. Ook bij zeer harde muziek in de ene zaal is het in de andere volledig stil.

Een aanvullend elektro-akoestisch systeem zorgt ervoor dat de grote zaal zowel geschikt is voor toneel als voor cabaret, musicals en orkest. “Zelfs bij muziek op orkaankracht is het in de zaal ernaast muisstil”, zegt ir. Rob Dekkers van LBP|SIGHT.

Elektro-akoestisch
Het nieuwe Amphion, ontworpen door Mecanoo Architecten, heeft een sterke regionale functie. Directeur Raben wil daarom dat alle soorten uitvoeringen mogelijk zijn. In totaal worden er per seizoen zo’n 250 optredens gegeven, van Herman Finkers tot Het Gelders Orkest en van Marco Bakker tot musicals. Geluidtechnisch is dit mogelijk dankzij een elektro-­akoestisch systeem. Dit ‘maakt’ van de ruimte per optreden een grote concertzaal of juist een heel intiem theater.

Met een optimaal samenspel tussen nagalmtijd, diffusie, vroege en late reflecties zorgen we voor een goede natuurlijke akoestiek, aldus Dekkers. “Daardoor is er in beide zalen een uitstekende ver­staan­baarheid, zowel van spraak als van versterkte muziek. Met de aanvullende elektronica komt ook onversterk­te, symfonische muziek helemaal tot zijn recht.”

Simulatiemodel
Tijdens de ontwerpfase is van beide zalen een akoestisch simulatiemodel gemaakt. Daarin zijn de ruimten zeer nauwkeurig gemodelleerd. LBP|SIGHT is in Nederland een van de specialisten op dit gebied. Eerder werkte het bureau onder meer aan de nieuwe concertzaal van Orpheus (Apeldoorn), de grote multifunctionele zaal in het Casino Kursaal in Oostende (2.200 zitplaatsen), en recent aan de nieuwe Endemol-studio’s in Amsterdam.

Twee volwaardige balkons in de grote zaal zorgen ervoor dat iedere bezoeker altijd dicht op het toneel zit. Dit creëert een bijzondere intimiteit en intensiteit, vergelijkbaar met het Amsterdamse theater Carré. Na uitgebreide studies zijn de randen van de balkons nu hoog genoeg om aan de veiligheidseisen te voldoen, maar laag genoeg voor goed zicht op het toneel. “Toeschouwers in het nieuwe Amphion zien en horen alles optimaal, waar ze ook zitten.”

De foyerDe foyer

Impressie van Mecanoo ArchitectenImpressie van Mecanoo Architecten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.