fbpx Ga naar hoofdinhoud

Bloggen in de bouw

Bloggen in de Bouw

Veel (bouw)bedrijven doen het al: zakelijk bloggen. Het schrijven en publiceren van blogs kan een goede manier zijn om jezelf en je werk onder de aandacht te brengen bij nieuwe en bestaande opdrachtgevers. Het is een manier om te vertellen wat jij en je bedrijf doen en welke deskundigheid jullie in huis hebben. Maar hoe schrijf je een goede blog?

Publiek en doel

Voordat het schrijven begint, is het belangrijk om te bedenken voor wie je de blogs schrijft. Bedenk wie je klant is, wat zijn eigenschappen zijn, waar hij werkt, tegen welke problemen en uitdagingen hij aan loopt en wat zijn ambities zijn. Heb je vooral te maken met particuliere klanten of juist met grote bedrijven en overheden? Is je klant erg bezig met duurzaamheid of toch meer met de financiën? Zo’n klantprofiel noemen we een persona. Daarnaast is het belangrijk om na te denken over het doel van je blogs. Wil je bewustzijn creëren over een bepaald probleem, informatie delen over de sector of je persoonlijke mening geven over bepaalde onderwerpen?

Ga het gesprek aan

De volgende stap is om dieper in te gaan op de vragen en problemen van de klant. Zijn je klanten vooral grote bedrijven die worstelen met het energiezuinig maken van hun kantoor? Of zijn het particuliere woningeigenaren met ruimtegebrek? Deze vragen en problemen probeer je te beantwoorden in blogs. Nog beter dan zelf bedenken aan welke informatie de klant behoefte heeft, is met klanten zelf in gesprek gaan. Werk je bij een groter bedrijf, dan is het ook heel interessant om buitendienstmedewerkers, monteurs, mensen van de klantenservice of telefonistes te vragen wat volgens hen de belangrijkste behoefte van de klant is. Als je weet welke vragen en problemen de klant heeft, kun je deze gaan beantwoorden. Welke informatie helpt de klant om zijn problemen te verminderen of op te lossen? Het kan ook heel nuttig zijn om hierover met collega’s te brainstormen.

Bijvoorbeeld: een architect die veel scholen ontwerpt, merkt dat zijn klanten erg worstelen met de eisen en wetgeving rondom het binnenklimaat. Daarom gaat hij bloggen over hoe deze wetgeving precies in elkaar steekt, welke maatregelen scholen zelf kunnen nemen, welke ventilatiesystemen er zijn en hoe een goed ontwerp helpt bij het realiseren van een prettig binnenklimaat.

Aan de slag!

Nu is het moment gekomen om te gaan schrijven. Daarbij is het belangrijk altijd de klant voor ogen te houden. Je zou zelfs het profiel van de klant aan de muur kunnen hangen, zodat je hem (of haar) nooit vergeet. Denk tijdens het schrijven niet aan het verhogen van de omzet, maar alleen aan de klant, zijn vragen en de oplossingen. Denk ook na over wie de blogs gaat schrijven: jij zelf, een collega, een gastblogger, de directeur of een ingehuurde ghostwriter? Maak van tevoren duidelijke afspraken over de inhoud. Hebben de bloggers alle vrijheid in het naar buiten brengen van informatie en mogen ze hun mening geven, of zijn hier restricties aan verbonden? En wie is uiteindelijk eindverantwoordelijk? Kijk ook naar wat de concurrent doet en probeer onderscheidend te zijn. Houd bij iedere beslissing je publiek in het achterhoofd.

Maak het persoonlijk

Een blog mag persoonlijk zijn en biedt ruimte voor eigen inzichten en meningen. Persoonlijke ervaringen maken een blog interessant om te lezen, uniek en laten zien dat je de dagelijkse praktijk goed kent. Eigen ervaringen kunnen inspireren; vertel verhalen over de lessen die je geleerd hebt tijdens een moeilijk proces, een mooie prestatie, een oplossing voor een veelvoorkomend probleem in het bedrijf. Of kaart moeilijkheden aan die de lezer ook tegenkomt in de praktijk. Onderbouw het verhaal eventueel met meningen van experts of advies van andere bloggers. Voor de lezer is het fijn om ook andere perspectieven te zien.

Hou vol

Eén blog schrijven is niet voldoende om de aandacht van je doelgroep te trekken. Maak daarom een realistische planning met onderwerpideeën zodat je regelmatig blogs publiceert. Schakel waar mogelijk ook de hulp in van collega’s of eventueel van externe deskundigen en/of tekstschrijvers.

Spread the word

Zorg ervoor dat je blogs ook gelezen worden! Verstuur bijvoorbeeld nieuwsbrieven naar je klanten met daarin de blogs. Deel ze op Twitter, Facebook en LinkedIn en vraag je collega’s dit ook te doen. Probeer je blogs geplaatst te krijgen op plekken waar je doelgroep komt. Reageer op forums en verwijs daarbij naar je blogs.

Bloggen en content marketing

Bloggen is een vorm van content marketing, een type marketing waarbij inhoudelijke, relevante informatie (content) centraal staat. Steeds meer bedrijven zetten content marketing in om hun doelgroep te voorzien van nuttige informatie, omdat reclame maken niet altijd meer genoeg is om klanten te vinden en te binden. Nieuwsgierig geworden naar content marketing? Eisma Content Marketing organiseert op de Bouwbeurs 2017 in Utrecht korte kennissessies over content marketing, bloggen, het maken van persona’s en videomarketing. Aanmelden is gratis en kan op www.eismacontentmarketing.nl/contentlab.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

13 reacties op “Bloggen in de bouw

  • Prima artikel, kan me zeker daar mee inleven.

  • Leuk blogbericht vanuit een andere invalshoek. Denk dat de meesten van ons het bloggen serieuzer gaat nemen. Groetjes, Felix van Dijk.

  • Dank je voor het inspireren om te bloggen in de bouw! Ben er zeker mee eens dat wij ”de bouwmensen” ook moeten communiceren met onze klanten d.m.v. content. Heb zeker veel aan dit artikel gehad!

  • Tof dat je je bezighoudt met deze blog en dat je werknemers in deze branche goed kan informeren en inspireren!

  • Thanks voor de leuke en inspirerende blog! Erg leuke en inspirerende manier om publiek en potentieel nieuwe klanten aan de man te brengen.

  • Dankjewel voor dit artikel over bloggen in de bouw. Ik geloof dat je via een blog het vertrouwen kan wekken van lezers/klanten. Je hebt gelijk dat het belangrijk is de juiste tone of voice te vinden en daarbij na te denken over wie je doelgroep is.

  • Ik denk ook zeker dat het een bedrijf sterker maakt als hij gaat bloggen. Sommige bedrijven doen het al alleen merk je soms dat je artikelen niet van goede kwaliteit zijn. Zo missen zij het persoonlijke gedeelte. Dat vind ik jammer!

  • Dankjewel voor dit artikel over bloggen in de bouw. Je hebt gelijk dat bloggen een goede manier is om je werk aan de man te brengen bij nieuwe en bestaande opdrachtgevers. Je maakt als klant via een blog op een persoonlijke manier kennis met een bedrijf. Hartstikke aan te raden!

  • Leuk blogbericht, dit is wel iets wat je eenvoudig zelf kunt doen. Hoewel je als aannemer vaak weinig tijd overhebt.

    Juist door je klanten te vragen wat zij willen weten, kan je precies de content schrijven die al de vragen van potentiële klanten beantwoordt.

  • ili

    Geweldige blog. Een product dat ik zeer aanraad de 10.000 Bouwtekeningen van Fred. Dit product staat boordevol bouwtekeningen met van alles en nog wat! Het is hier te koop! https://tinyurl.com/y9qv4aup

  • In elke sector vind je blogs. Zo ook in de bouw. Dit kan mensen in de sector up-to-date houden over vacatures, nieuwe uitvindingen of producten, nieuwe projecten en noem maar op.

  • De Bouw is van oorsprong een no nonense sector.
    Door de opkomst van het internet, vormt een website het visite kaartje. De website is landelijk vindbaar. Steeds meer bouwbedrijven vinden hun opdrachten steeds verder buiten hun eigen regio. Dit is geen goede ontwikkeling, door toename van reisuren en dus kosten. Kwaliteit wordt ook gevonden door goed werk te leveren. Laat klanten jouw bedrijf vinden. Plaats bijv.een gastenboek op je website.
    Als het goed is gaan mensen schrijven over jouw bedrijf, dus ga niet zelf bloggen, maar onderscheid jezelf en klanten doen jouw marketing. Dat is de meest eenvoudige en natuurlijke no – nonsense weg.

  • Wat een goede tips! Het is belangrijk dat bouwbedrijven inzien wat voor voordelen het met zich meebrengt als zij gaan bloggen. Niet alleen is dit een perfecte manier om reclame te maken voor het bedrijf zelf, ook is het informatief voor lezers.

    Graag zou ik wat aanvullende tips willen geven; hoewel sommige onderwerpen niet uniek zijn, is het belangrijk dat de schrijver denkt over een originele of pakkende invalshoek. Het artikel moet zo geschreven zijn, dat zelfs als de lezer al kennis heeft over het onderwerp, het alsnog interessant is om het te lezen. Daarnaast is vormgeving en gebruiksvriendelijkheid van belang. Als de opmaak van de pagina of het artikel te wensen overlaat, zal dat mensen niet stimuleren om het te lezen.

    – Beton Ciré

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.