Ga naar hoofdinhoud

Bouw betaalt extra voor duurzame innovaties


Een nieuw product mag volgens bijna de helft van de bouw duurder zijn als het verbeteringen brengt op het gebied van energiebesparing. Ook wanneer de materialen duurzamer zijn mag een nieuw product meer kosten dan producten die al worden gebruikt. Slechts 10% van de bedrijven vindt dat een innovatief product niet duurder mag zijn. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis.

Beslissers en afnemers in de bouw gaan er niet snel vanuit dat duurderde producten beter zijn. Het percentage architecten, installateurs en aannemers dat meer vertrouwen heeft in producten die duurder zijn is relatief laag.

Bijna eenderde van de bedrijven probeert een duurder product daarnaast niet eens uit. Het is derhalve niet verstandig nieuwe producten duur in de markt te zetten, tenzij dit past bij het imago van het merk.

Eigenschappen
Er bestaan echter specifieke eigenschappen van nieuwe producten die voor de afnemer waardevol zijn. Om te achterhalen welke eigenschappen dit zijn, is aan beslissers en afnemers uit de bouw gevraagd voor welke eigenschappen van een innovatief product ze extra willen betalen.

Een innovatief product mag volgens gemiddeld 46% van de bedrijven duurder zijn als het verbeteringen bevat op het gebied van energiebesparing. Bij de duurzaamheid van materialen is dit 42%. Vooral voor architecten en installateurs spelen energiebesparing en duurzaamheid een belangrijke rol.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.