Ga naar hoofdinhoud

Bouw verwacht veel van energielabel

Vanaf 1 januari 2008 is het verplicht bij bouw, verkoop of verhuur van woningen en utiliteitsgebouwen een energielabel (energieprestatiecertificaat) te overleggen. Met het energielabel krijgt de nieuwe gebruiker van een gebouw vooraf inzicht in het energiegebruik van het gebouw. Volgens 59 procent van de partijen in de bouw zal dit energielabel voor de nieuwe gebruiker een belangrijk selectiecriterium zijn.
Daarnaast verwacht 65 procent van deze bouwpartijen dat de energiecertificering van gebouwen zal leiden tot een forse toename van investeringen in verbeterde isolatie en technische installaties. Dit blijkt uit recent onderzoek van USP Marketing Consultancy onder opdrachtgevers, voorschrijvers, aannemers en installateurs. Uit eerder onderzoek van USP kwam echter naar voren dat slechts 7 procent van de Nederlanders bekend is met de inhoud van het energielabel.

Energielabel voor gebouwen
De verplichting van het kunnen overleggen van een energielabel vloeit voort uit de Europese richtlijn energieprestatie van gebouwen, die moet leiden tot verbetering van de energieprestaties van de gebouwen in de Europese Gemeenschap (bron: SenterNovem). Het energielabel is gebouwgebonden en geeft, op basis van een berekening, informatie over de hoeveelheid energie die bij gestandaardiseerd gebruik van dat gebouw nodig is. (het energiegedrag van bewoners wordt hierbij dus niet meegenomen). Het betreft gebouwgebonden energiegebruik voor verwarming, warmwatervoorziening, verlichting, ventilatie en koeling.
De energieprestatie van het gebouw wordt weergegeven in een energie-index en in een gestandaardiseerde energieklasse (A t/m G en kleuren). Hierdoor is het voor een nieuwe gebruiker in een oogopslag te zien hoe energiezuinig het gebouw is, vergelijkbaar met de energielabels van witgoed. Daarnaast zal het energielabel vergezeld gaan van een lijstje met energiebesparende maatregelen. Wie maatregelen treft op grond van dit advies, kan besparen op energielasten en levert zo een bijdrage aan het milieu.

Selectiecriterium
Het energielabel is een belangrijk selectiecriterium voor potentiële kopers/huurders Het energielabel geeft de toekomstige koper/huurder van het gebouw een indicatie van de energiezuinigheid van het gebouw. Een goede energieprestatie kan een aantrekkelijk verkoop- of verhuurargument worden en kan de eigenaar dus geld opleveren. Om inzicht te krijgen hoe de bouw hier tegenaan kijkt is aan een viertal belangrijke partijen in de bouw de volgende stelling voorgelegd: “Een energielabel van een gebouw, waaruit valt af lezen hoe energiezuinig het gebouw is, zal voor een potentiële koper/huurder een belangrijk selectiecriterium zijn”. Hiermee is 59 procent van de ondervraagde partijen het (zeer) eens. Tussen de bouwpartijen zijn nauwelijks verschillen waar te nemen.

Energiezuinige maatregelen
Aan de hand van het energielabel krijgt de huidige gebruiker inzicht in de energiezuinigheid van het gebouw. Een lage energie-index betekent een in verhouding hoog energiegebruik en dus een relatief hoge energierekening. Aan de hand van het lijstje met energiebesparende maatregelen dat aan het energielabel wordt toegevoegd, kan de gebruiker ervoor kiezen om te investeren in bepaalde energiebesparende maatregelen. Zodoende kan een hogere energie-index behaald worden, iets dat de verkoop/verhuurbaarheid vergroot en de huidige energiekosten verlaagt.
Ook hieromtrent is de bouwpartijen een stelling voorgelegd. Met de stelling ‘De energiecertificering van gebouwen leidt tot een forse toename van investeringen in verbeterde isolatie en technische installaties’ is 65% het (zeer) eens. Met name de voorschrijvende partijen (71%) verwachten dat de energiecertificering gebruikers ertoe aanzet meer te gaan investeren in energiezuinige maatregelen zoals het aanbrengen van extra isolatie of het kiezen voor energiezuinigere installaties.

Consument onbekend
De bouwwereld verwacht veel van energielabel; consumenten er nog totaal mee onbekend Terwijl de bouwwereld veel effect verwacht van het energielabel, is de bekendheid bij de consument nog zeer laag. Uit continu onderzoek Woonkennis van USP Marketing Consultancy onder 2000 Nederlandse woonconsumenten kwam naar voren dat slechts 7% van de Nederlanders bekend is met de inhoud van het energielabel.
Ook zijn grote ingrepen zoals het aanbrengen van zonnepanelen en extra isolatie, die een hogere energie-index kunnen opleveren, voor de meesten nog veel te vergaande maatregelen. Kortom, er ligt voor de overheid en de bouwwereld dan ook nog een belangrijke taak om de consument goed te informeren over de betekenis van het energielabel.

Bron: USP Marketing

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.