Ga naar hoofdinhoud

Bouwbedrijf werft actief vakmensen

Bouwbedrijf Breijer Bouw & Installatie gaat deze en volgende maand actief vakmensen rekruteren met een in het oog lopende nationale wervingscampagne. Met deze voor de branche ongebruikelijke actie neemt Breijer het heft in eigen hand. De bouwsector kampt al jaren met grote personeelstekorten. Daardoor dreigen veel bouw- en onderhoudswerken in Nederland te blijven liggen.

Breijer heeft in de afgelopen periode zeer goede resultaten geboekt met het op creatieve manier aantrekken van nieuwe werknemers, onder andere uit Duitsland. Het bouw- en installatiebedrijf verwacht nu met zijn wervingscampagne onder de aandacht te kunnen brengen hoe aantrekkelijk werken in de bouw is en een groot deel van haar vacatures op te kunnen vullen.

Geen verbeteringen
Bouwbedrijven in Nederland hebben jaarlijks 33.000 nieuwe werknemers nodig. Ruim 17.500 vacatures blijven openstaan, omdat te weinig jongeren kiezen voor een technisch of bouwkundig beroep. Daar komt nog bij dat veel werknemers in de bouw uitstromen als gevolg van de vergrijzing. De overheid heeft er met haar Deltaplan Bèta en Techniek eerder voor gewaarschuwd dat dit tot problemen in de technische sector kan leiden.

Het Deltaplan en andere initiatieven om bèta- en technische opleidingen en banen aantrekkelijker te maken, hebben tot op heden echter niet geleid tot zichtbare verbeteringen. Dit heeft niet alleen zijn weerslag op de ontwikkeling van de bouwbedrijven, maar ook op de realisatie van de beleidsplannen van het kabinet. In deze beleidsplannen is veel aandacht voor de leefbaarheid van Nederland.

Verbeterpunten zijn bereikbaarheid en mobiliteit, verouderde wijken, klimaatbestendige inrichting en het aanbod van bedrijfslocaties en woningen. Door het personeelstekort is het voor bouwbedrijven lang niet altijd mogelijk om nieuwe aanbestedingen aan te nemen, waardoor soms noodzakelijke werkzaamheden moeten blijven liggen.

Zoeken in buitenland
Breijer neemt met haar benadering het heft in eigen hand. Algemeen directeur Tokunbo Weststeijn: “Onze orderportefeuille blijft maar groeien. Daar zitten heel mooie opdrachten bij, van de renovatie van historische gebouwen tot beeldbepalende nieuwbouw. Om te voorkomen dat we ‘nee’ moeten verkopen, zijn we voortdurend op creatieve manieren op zoek naar vakmensen of mensen die zich daar bij ons toe willen ontwikkelen.”

Zo heeft het bouwbedrijf onlangs met veel succes gekwalificeerde vaklieden in Dresden (Duitsland) weten te werven. Zij wonen inmiddels met hun gezinnen in Nederland en worden door Breijer volledig in hun integratie begeleid. Binnenkort zal het bouwbedrijf ook in Portugal op zoek gaan naar personeel.

SMS-button
Met de wervingscampagne die nu van start gaat, wil Breijer direct in contact komen met potentiële nieuwe werknemers. De campagne richt zich op alle disciplines en niveaus, van timmerlieden tot projectleiders, van lager- tot hoogopgeleiden. Het bedrijf zet speciale promoteams in tijdens verschillende evenementen. Met volledig bestickerde trams en bussen in 9 grote steden (waaronder Rotterdam, Den Haag en Utrecht) worden geïnteresseerden uitgenodigd onder andere via SMS ‘Breijer’ contact te leggen.

Deze ‘SMS-button’ komt ook terug op posters in abri’s door het hele land, waarop uitsluitend eigen medewerkers als model figureren. “We willen het de mensen zo makkelijk mogelijk maken iets meer te weten te komen van de veelzijdigheid van ons werk,” zegt Weststeijn, die verwacht dat de campagne enthousiast zal worden ontvangen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.