fbpx Ga naar hoofdinhoud

Bouwen in 2020: de weg naar een dienstverlenende bouwsector

Bouwen in 2020: de weg naar een dienstverlenende bouwsector

De bouwwereld is al lang niet meer wat het geweest is. De markt verandert met de opkomst van het online aanbod in diensten, tools en informatie door reviews, blogs, tweets en Facebook berichten. Er worden zelfs trainingen gegeven in het gebruik van sociale media in de bouwwereld. Traditionele aannemers en bouwmarkten verliezen hierdoor terrein ten opzichte van (bouw)bedrijven die op internet actief zijn. Bouwmarkten zien hun omzet kleiner worden. Consumenten klussen zelf minder en laten verbouwingen over aan de professional. Gereedschap kopen de bouwvakkers van nu niet meer in de speciaalzaak, maar online via de professionele groothandel in bouwmaterialen. Speciaalzaken zijn al uitgestorven met de komst van de online winkels. Kortom, er verandert in sneltreinvaart veel in de bouwwereld.

Van producerend naar dienstverlenend

Reden voor Bouwend Nederland om op zoek te gaan naar wat de veranderingen voor de koers van de bouwwereld betekenen. Zij publiceerden hun eindrapport ‘Kiezen voor de toekomst – De bouw in 2020’. De conclusie van deze strategische verkenning? De bouwwereld moet van een producerende naar een dienstverlenende sector veranderen. De klant verandert, wordt veeleisender en wil meer verwend worden. In de toekomst krijgen opdrachtgevers en eindgebruikers nog meer te zeggen over het eindproduct van de bouw. Daar ligt voor bouwbedrijven de taak om hen bij aanschaf, gebruik en onderhoud te ontzorgen.

Als bouwbedrijf mee in de veranderingen?

Overgaan naar een dienstverlenende sector betekent ook klanten een totaalconcept bieden. Dat houdt in: integraal samenwerken binnen de keten en diensten combineren. Zo kunnen bouwbedrijven zich ontwikkelen van producent van bouwproducten naar leverancier van woondiensten. Maar ook de samenwerking met installatiebedrijven en energiebedrijven, om zo de klant een totaalpakket van diensten te bieden, kan een goede manier zijn. Bouwbedrijven zullen zelf het initiatief moeten nemen. Directeur Hans Stil werkte vanuit zijn aannemersbedrijf mee aan de toekomstverkenning van Bouwend Nederland. Hem heeft het geholpen om met zijn bedrijf de juiste richting in te gaan.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.