Ga naar hoofdinhoud

Bouwketen: online bestellen wint fors terrein


Bouwende partijen bestellen anno 2010 nog altijd het meeste materiaal via de telefoon. Over twee jaar verwachten partijen echter ruim eenderde van hun materiaal via een website te bestellen. Ook bestellen via email neemt sterk toe. Dit blijkt uit het BouwKennis Jaarrapport Nederland 2010/2011.

Minder foutgevoelig
Materialen worden in de bouwkolom voor een belangrijk deel nog altijd via traditionele kanalen besteld. Gemiddeld 26% wordt telefonisch besteld. Met de opkomst van internet zijn er echter modernere methoden voorhanden die bovendien minder foutgevoelig zijn. Via websites en email wordt gemiddeld respectievelijk 16% en 18% van de materialen besteld.

Hoofdaannemers B&U bestellen gemiddeld 7% van hun materialen via websites en 23% via email. De telefoon en fax scoren onder deze marktpartij echter nog respectievelijk 27% en 21%. Bij onderaannemers legt de telefoon (31%) het nipt af tegen het bestellen van materiaal tijdens het afhalen van producten (33%). Onderaannemers bestellen slechts eenvijfde van hun materiaal online.

Installateurs meest online
Onder installateurs wordt momenteel maar liefst 52% van het materiaal online besteld. Hiervan wordt 35% bij de website van een leverancier besteld en 17% via email.

Dat deze percentages veel hoger zijn dan bij andere marktpartijen komt waarschijnlijk doordat online bestellen via de webwinkel in de installatiesector eerder zijn intrede heeft gemaakt dan in andere bouwsectoren.

Manier van bestellen per marktpartij (in %)

Telefoon Website Email Tijdens afhalen Fax Vertegenwoordiger
Hoofdaannemer B&U 27 7 23 7 21 15
Installateur 20 35 17 9 14 4
Onderaannemer 31 6 13 33 12 4

Bron: BouwKennis, juni 2010

Internet bestelkanaal van de toekomst
In vergelijking met een aantal jaren terug, winnen meer moderne manieren om te bestellen echter aan terrein. Zet deze ontwikkeling zich door? Om dit te achterhalen is aan de bouwkolom gevraagd welk percentage van hun materialen ze over twee jaar via websites of email verwachten te bestellen.

Installateurs verwachten over twee jaar maar liefst 61% van hun materiaal via een website te bestellen. Dit is een stijging van ruim een kwart. De ervaring die installateurs momenteel al hebben met online bestellen is groter, en dit uit zich in een sterke groei binnen nu en twee jaar.

Email maakt vooral een groei door onder hoofdaannemers B&U. Zij verwachten over twee jaar ruim 40% van hun materiaal via email te bestellen. Bij installateurs is dit 24%, bij onderaannemers 29%.

Bestellen website en email over 2 jaar ( in %)

via website via email
Hoofdaannemer b&u 22 41
Installateur/loodgieter 61 24
Onderaannemer 21 29

Bron: BouwKennis, juni 2010

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.