
‘Het is een vak apart’, legt projectleider Ridsert van der Geest van scheepsconstructiebedrijf Centraalstaal BV uit Groningen uit. Vorig jaar werd een contract afgesloten met aannemer Al Futtaim Carillion voor de levering van een zestig meter lange loopbrug in Abu Dhabi. De brug vormt de verbinding tussen twee Marina-hotels met in totaal 500 kamers en heeft twee looppaden op verschillende hoogtes.
De brug is ontworpen door Asymptote Architects uit New York. ‘De laatste jaren ontwerpen architecten steeds leukere gebouwen met lastige vormen. De vraag naar bouwbedrijven die driedimensionale constructies kunnen maken, wordt steeds groter.’
Uit eigen ervaring weet Van der Geest, die in de bouw heeft gewerkt, dat de vraag vaak onbeantwoord blijft. ‘Reguliere bouwbedrijven werken met geëigende materialen: haaks en strak. Ze zijn vaak onbekend met driedimensionale constructies.’
Ervaring
Scheepswerven werken al sinds de vroegste staalbouw met constructies waarin gebogen spanten en staalplaten worden gebruikt. ‘Vanuit de IGES-files en CAD-tekeningen worden de machines voor het vervormen van het staal aangestuurd. Wij kunnen staalplaten met een maximale afmeting van twaalf bij 3,50 meter en een dikte tot zestig millimeter in precies dezelfde vorm als van het ontwerp buigen.’
Als voorbeeld noemt Van der Geest de bouw van een achttien meter stalen sculptuur voor het museum van deconstructieve architectuur Guggenheim in Berlijn. ‘Het is een constructie met allemaal kleine gebogen plaatjes. Met een nagemeten afwijking van drie millimeter blijkt dat wij zo’n project erg secuur kunnen uitvoeren. Voor reguliere bouwbedrijven is zo’n werkwijze bijzonder, maar wij doen niks anders.’
Hetzelfde geldt voor de zestig meter lange en 23 meter brede en zes meter hoge overkapping van de voetgangersbrug voor het racecircuit in Abu Dhabi. De 300 ton wegende constructie is gebouwd op getordeerde spanten van op sommige plaatsen zes centimeter dik plaatstaal en een hoogte van zestig centimeter. De spanten zijn in de vorm van de twaalf millimeter dikke stalen huid gebogen. ‘Het is als het ware een vorm van een omgekeerd schip’, zegt Van der Geest. ‘De gebogen constructie is sterker dan een constructie met rechte spanten. Hierdoor kan de brug zwaarder worden belast.’
De spanten worden op de staalhuid gelast. Scheepsbouwbedrijf Intervak uit Harlingen heeft samen met las- en constructiebedrijf Ibis uit Warten en Seelen Shipyards de verschillende onderdelen geassembleerd.
Prefab
Inmiddels heeft Centraalstaal een tweede contract afgesloten voor de levering van een 3D-aluminium onderbrugconstructie. Gekozen is voor aluminium platen van zes millimeter om gewicht te besparen. De driedimensionale panelen worden ter plaatse op een binnenframe gelast door middel van kettinglastechniek. Hierdoor wordt voorkomen dat de buitenhuid teveel warmte opneemt, waardoor vervorming kan optreden.
De vijf verschillende secties worden per vrachtschip vanuit Harlingen naar de Verenigde Arabische Emiraten vervoerd. Ter plaatse zal aannemer Fabtech uit Dubai het laatste las-, slijp- en schilderwerk aan de elementen verrichten. ‘De werkwijze is te vergelijken met geprefabriceerd bouwen. Een manier die in de scheepsbouw veel meer voorkomt. De elementen worden zoveel mogelijk in de bouwhal gemaakt, zodat er weinig last is van weersinvloeden en om de kwaliteit hoog te houden.
‘Aannemers uit landen als de Verenigde Arabische Emiraten schakelen scheepsbouwbedrijven uit het noorden van Nederland in vanwege de kwaliteit en hun kennis. Daarmee zorgen ze voor een stukje werkgelegenheid. Zestig man heeft ongeveer vier maanden fulltime aan de constructie gewerkt.’
Volgens Van der Geest is er nog genoeg werk voor scheepsconstructiebedrijven. Centraalstaal heeft nog verschillende buitenlandse orders openstaan.
Architectenbureaus
Met zijn bijzondere brug heeft verkoopleider Wybren Terpstra een heel nieuwe markt aangeboord voor producten van Centraalstaal. Dat heeft bovendien geresulteerd in samenwerkingsverbanden met verschillende internationale architectenbureaus, verklaart Terpstra. ‘We zijn bezig met de levering van 3D-panelen voor het CET Building in Boedapest op een A-locatie langs de Donau. Dit in samenwerking met Kas Oosterhuis van ONL en Meijers Staalbouw. Ook leveren we de huid voor vier hoge bomen van dertig meter in Doha Qatar voor een medisch centrum. Een project waar ruim een jaar aan is geproduceerd. Een vak apart, maar voor scheepsbouwers toch een heel gangbare constructie.’ (NO)
Bron: Schuttevaer.nl