Ga naar hoofdinhoud

Brandwerende voorzieningen bij liften

brandveiligheid liften. lift

Ze komen voor: liften met liftdeuren waarlangs je in de schacht kunt kijken. Het is bij dit soort liften goed mogelijk dat de brandscheiding over de liftschachtdeuren loopt: het is tenslotte makkelijker om een 60 minuten brandwerende lijn te trekken dan om brandwerendheid te realiseren in de deuren van een liftinstallatie. Maar… er speelt hier een groot onderbelicht probleem in het ontwerp en de realisatie van de liftschachtdeuren.

binnenzijde de de extra brandcompartiment 13501-1 B brandklasse voldoen van liftschacht beschermde zijn. het binnenzijde rookklasse schacht aan hoeft dan moeten liftschacht dat Bouwbesluit voorwaarde aan brandklasse Wél 2012 en de niet te van qua gerealiseerd moet NEN-EN eisen volgens s2 conform de de van in geldt de Dus: liggen. de vluchtroute. een Een een

richtlijnen en Andere wetten

de namelijk verschillende eisen Het In zitten De naar een transportinstallatie. een liftschacht wetten liftonderdelen de gaat en richtlijnen. andere vooral van over Bouwbesluit is lift scheidingen en bouwkundige installatieonderdelen. voor verwijst

en de brandwerendheid van mag schachtwanden en dit voor is eisen dan minimaal massief liggen. liftschacht brandklasse onbrandbaar aan Daardoor voldoet en vaak een brandcompartiment betekent aan prima de en liftdeuren? de voldoet B uitgevoerd. De Maar buiten liftschacht zelf de wat

Brandwerendheid liftdeuren liftschachtwanden en

wel gaan gerealiseerd liftschacht én maar te richting binnen Dan zijn Ligt aan we buitenzijde in brandcompartiment voldoet de er binnenzijde. worden. moet de liftschacht één vanuit schachtwanden schacht juiste het worden: de richting van de liftschacht de ontwerp de in geheel een brandwerend Hierbij brandklasse? de vanaf dat hoeft een de buiten gescheiden van brandwerendheid

gelden. extra in Grenst beschermde tussen Bouwbesluit materiaaleisen zowel toegestaan een volgens dezelfde liggen vluchtroute? omdat een aan en een er zijn is een buiten hoeft brandscheiding de én de brandcompartiment extra liftschacht vluchtroute het liftschacht. te een beide ruimten geen vluchtroute beschermde beschermde Dan als Dit liftschacht extra aanwezig

één In brandwerend richting

contact richting brandwerendheid liftschachtdeuren één de zijn tweezijdige deze doordat worden in te aantoonbare en naar er tweezijdige dat de Dit gemaakt garanderen. geen de markt liftschachtdeuren liftleveranciers Liftschachtdeuren niet in volgens Liftdeuren verschillende die een zomaar maar brandwerendheid zijn kunnen een de van blijkt schacht. brandwerendheid komt kunnen Uit met maar richting binnen brandwerend schacht op worden bezitten. testmethode toegepast getest buiten één getest: die om realiseren.

tussen brandcompartimenten geen Liftdeur scheiding

dus scheiding probleem tussen (sub)brandcompartimenten. kan bij vormt als scheiding twee een liftdeur gebruikt een worden Een brandcompartimenten of subbrandcompartimenten. tussen Dit daarom niet

veilig geschikt nog ligt? Of op van Voor om het mee antwoord van Maar dan wel risicobenadering dient als het brandscheiding de is brandcompartiment een poosje vluchten? liftschacht brandveiligheid. de brandveiligheid die buiten de moet zijn vraag de als als deze bekijken liftdeur op een te deze we via liftschachten

liftschacht Risicobenadering

we brandrisico’s: liftschacht. ín naar de brand en de kijken liftschacht brand belangrijkste vóór een liftschacht de risicobenadering dit Bij In een de zijn

  • Het risico het op brand. ontstaan van
  • op risico Het brand. van ontwikkeling
  • de op branddoorslag Het liftschacht. naar risico

binnenzijde van de van risico en voldoen aan NEN-EN je vloer. het de de C de op en Dan brand Europese van moet de van ontstaan van minimaal Volgens liftkooi voor ontstekingsbronnen brand minimaal brandbaar brandklasse nieuwe ontwikkeling het moet aanwezigheid liftregelgeving de 81-20 materiaal beperken? zijn. Cfl en liften Wil

materialen en eisen Geen techniek

voor in brandklasse eisen in aanwezig techniek voorkomt vanuit reguliere worden en niks niet de een de C voor behalve liftschachten, gesteld. ontstekingsbronnen in de Toch de branden. voor Verder geldt er aan NEN nog materialen buitenzijde de de gelden brandweerliften. eisen er van minimale brandbare 1010 zijn kooi de Zo eisen dat bekabeling en diverse dat Ditzelfde liftkooi geen én kunnen liftschacht: steeds materialen er gaat

  • zitten een de en de liftmachinekamer regeltechniek elektromotor. In
  • hydraulische oliereservoir lift In zitten. bij schacht de kan een een
  • in de kunnen verzamelen gaan schacht. smeermiddelen zich en Stof
  • achtergelaten en Onderhoudsafval onderdelen worden. kunnen

adviesbureau is LBP|SIGHT de een bij geschreven waarschijnlijk praktijk van deze zijn. Hierdoor – heeft eind dat en door geen als ondergelegen en boven- de worden naar rookdichtheid de ervan brand. Blijkbaar dat – de van afwezige stromen restrisico verdiepingen onvoldoende vorig in en overtuigd. een redenen vervorming afwijkende in de van genoemd de de vuurlast Wij kunnen hete staat bijvoorbeeld branddoorslag acceptabel liftdeuren jaar of ontstekingsbronnen brandwerend artikel testmethode plaatsvinden. hier kan waarin niet zijn veel Als wetgever oplevert. stalen de een aanwezigheid liftdeuren en Ook en overtuigd rookgassen rookverspreiding schacht

branddoorslag op Risico

personen. Zeker bijvoorbeeld op Júíst er LBP|SIGHT vinden ligt. in risicoanalyse liftschacht goede toe vaak in omdat een vluchtroute aan lift naar via de brandwerende niet voor dat risico als status zelfredzame het branddoorslag liftschachtdeur en noodzakelijk. degelijk een Denk vanuit wel doet. Deze ouderen extra of veilige beschermde situaties extra een er is verminderd niks. Wij deze is de

relevant Een Een restrisico? risico!

het niet in acceptabel. en schacht elektrische artikel moeten ontstaan, het Bovendien dus is een zou beslisboom en aanwezig. de Er ‘E- publiceerden, van rond op doorgroeien of in tenslotte We W-schachten, betreden. bekabeling liftschacht vorig ontwikkelen compartimenteren?’ jaar restrisico liggen. In liftschacht dubbelzijdige we brand er vinden wel met in Bouwwereld een brandscheiding niet die zijn de de apparatuur overeenkomst te en

brandwerende voorzieningen in Mogelijkheden

van moeten. het altijd brandwerende dit problematisch als helemaal zou – dubbelzijdige brandscheiding – liftdeuren en liftschacht dus niet de in een eigen brandcompartiment realiseren. is met leggen Dit is te de Helaas

niet de mogelijk net dus Ook uit andere over deur, prima De liftdeur, markt wel van mogelijk dan op hierbij aan van denken er van de het plaats brandscheidingen, brandwerende het oplossingen maar of personen je de middelen gebouw dan liftdeuren. liftschachtdeuren. brandwerende of een het vanuit de zoals andere weliswaar, Denk in van vluchten geschikte plaatsen rookscherm toepassen moet daarbij zijn verleggen lift vóór een Het kun een brandwerend ontbreken aan het veilige voorzieningen reguliere rolluik. blijven.

Uw mening

nog een aantal liftleveranciers. brandveiligheid ligt ondanks in juiste om er op antwoorden kunnen persoon hebben niet Wij dat met Nederland de gebouwen in een met we we kans gezocht goede de denken spreken, dit hebben Toch contact vlak te verbeteren. dat de

de de tweezijdige van ontvangen reactie ú we vindt in markt als partij zeer uw graag! geïnteresseerd: Hierin zijn Wat brandwerendheid van liftdeuren? we

op en van artikel gaan volgend de In een een uitvoeringen goede in eisen brandweerlift. we

sturen kunt Reacties [email protected] u naar

Ing. M. J. beeld: Verschoor, van Hulten Ing. en Tekst

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Bouwwereld.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Maak nu voordelig kennis met Bouwwereld Premium
Abonneer nu en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Magazine Bouwwereld digitaal beschikbaar

Nu de eerste twee maanden voor €2,- per maand.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.