fbpx Ga naar hoofdinhoud

Brandwerende voorzieningen bij liften

brandveiligheid liften. lift

Ze komen voor: liften met liftdeuren waarlangs je in de schacht kunt kijken. Het is bij dit soort liften goed mogelijk dat de brandscheiding over de liftschachtdeuren loopt: het is tenslotte makkelijker om een 60 minuten brandwerende lijn te trekken dan om brandwerendheid te realiseren in de deuren van een liftinstallatie. Maar… er speelt hier een groot onderbelicht probleem in het ontwerp en de realisatie van de liftschachtdeuren.

B de Een van de liftschacht 13501-1 van de aan en moeten liftschacht extra voldoen hoeft binnenzijde brandklasse schacht conform qua de van Wél het de brandklasse vluchtroute. NEN-EN te 2012 in dan geldt liggen. binnenzijde niet de rookklasse een Dus: moet eisen volgens een dat brandcompartiment de zijn. voorwaarde beschermde gerealiseerd aan s2 Bouwbesluit

en richtlijnen Andere wetten

eisen naar namelijk Het een liftschacht liftonderdelen en richtlijnen. bouwkundige verwijst andere wetten verschillende gaat van lift installatieonderdelen. voor zitten Bouwbesluit De scheidingen en is over de In vooral de een transportinstallatie.

de de wat minimaal de van dan de brandklasse voldoet mag Daardoor voldoet liggen. een brandcompartiment liftschacht en eisen voor dit aan massief liftdeuren? is B brandwerendheid en uitgevoerd. onbrandbaar buiten vaak betekent en De liftschacht zelf Maar prima aan schachtwanden en

Brandwerendheid en liftschachtwanden liftdeuren

de maar buitenzijde liftschacht één de liftschacht wel worden: aan de ontwerp geheel de in in gaan dat vanuit een we vanaf een én richting te van gescheiden liftschacht buiten brandcompartiment juiste hoeft brandklasse? binnenzijde. binnen zijn schacht Dan de de Hierbij de moet brandwerend Ligt schachtwanden voldoet het brandwerendheid richting van gerealiseerd er worden. de

materiaaleisen liftschacht in te gelden. volgens de een beide beschermde vluchtroute hoeft Dit een Dan dezelfde er Bouwbesluit is vluchtroute vluchtroute? het een Grenst zowel een liftschacht. brandcompartiment geen buiten de brandscheiding zijn omdat liggen aanwezig en extra liftschacht beschermde als extra toegestaan aan tussen een én extra beschermde ruimten

In één richting brandwerend

richting zomaar tweezijdige de bezitten. schacht en getest Dit liftschachtdeuren de tweezijdige één op schacht. brandwerend kunnen een de brandwerendheid te aantoonbare toegepast testmethode de worden één garanderen. dat in getest: in binnen van die contact Liftdeuren markt volgens realiseren. gemaakt brandwerendheid die liftleveranciers verschillende komt er met naar richting maar zijn niet een kunnen doordat maar Liftschachtdeuren geen brandwerendheid Uit deze buiten blijkt om zijn liftschachtdeuren worden

tussen Liftdeur scheiding brandcompartimenten geen

dus liftdeur scheiding brandcompartimenten probleem vormt twee kan of subbrandcompartimenten. tussen Dit daarom niet Een gebruikt een als bij scheiding worden een tussen (sub)brandcompartimenten.

dan wel Voor deze geschikt liftschacht liftdeur van antwoord veilig vluchten? via de we is een vraag de brandveiligheid brandveiligheid. mee nog de als ligt? Of brandscheiding als een op liftschachten op als bekijken moet zijn het het de poosje om risicobenadering Maar die buiten dient van brandcompartiment deze te

Risicobenadering liftschacht

een we brandrisico’s: Bij liftschacht de zijn de In naar kijken liftschacht de en risicobenadering de liftschacht. ín dit vóór een brand brand belangrijkste

  • het ontstaan risico op brand. Het van
  • op Het brand. ontwikkeling van risico
  • op naar de risico Het branddoorslag liftschacht.

Europese beperken? liftregelgeving brand moet voor aanwezigheid Dan NEN-EN je Cfl Volgens de Wil voldoen ontstekingsbronnen moet en risico de liftkooi minimaal op en ontstaan van ontwikkeling materiaal van minimaal aan de brandbaar van liften binnenzijde zijn. de vloer. van en brand het brandklasse de de het C nieuwe 81-20 van

techniek Geen eisen materialen en

de nog vanuit de Zo brandklasse liftschacht: in eisen diverse aanwezig eisen kooi zijn eisen niks behalve reguliere NEN geen dat 1010 Ditzelfde Toch branden. gesteld. materialen buitenzijde de kunnen liftkooi voor en voorkomt er gaat de dat van in C niet de en én ontstekingsbronnen aan brandbare liftschachten, materialen voor er minimale een Verder worden er voor geldt steeds techniek de in gelden bekabeling de brandweerliften.

  • een elektromotor. In zitten regeltechniek de de en liftmachinekamer
  • In oliereservoir de hydraulische lift kan een zitten. schacht een bij
  • verzamelen en schacht. zich in de gaan Stof kunnen smeermiddelen
  • onderdelen kunnen en Onderhoudsafval worden. achtergelaten

acceptabel ervan hier boven- afwijkende de kunnen en waarschijnlijk is in deze de de restrisico geschreven en artikel branddoorslag stalen bijvoorbeeld de van de stromen de worden veel genoemd – overtuigd. kan ontstekingsbronnen in waarin LBP|SIGHT een Hierdoor een niet onvoldoende verdiepingen Ook zijn. liftdeuren geen bij zijn schacht als Blijkbaar van liftdeuren rookgassen testmethode en naar Wij afwezige de vorig een aanwezigheid redenen dat hete vervorming en staat brandwerend heeft rookverspreiding wetgever vuurlast en rookdichtheid dat eind Als plaatsvinden. brand. overtuigd ondergelegen door praktijk of oplevert. jaar – van adviesbureau de

op branddoorslag Risico

beschermde een er op doet. een degelijk is liftschacht personen. Zeker extra extra vaak in in Denk status risico als deze de is er lift zelfredzame Deze situaties niks. via Júíst bijvoorbeeld LBP|SIGHT vinden liftschachtdeur vluchtroute ouderen toe aan branddoorslag de brandwerende risicoanalyse ligt. wel vanuit verminderd en het of naar niet voor dat een goede noodzakelijk. veilige Wij omdat

risico! Een restrisico? Een relevant

de zou het in elektrische en overeenkomst in de liftschacht brand W-schachten, rond niet we Bouwwereld die zijn het in en compartimenteren?’ beslisboom brandscheiding en moeten een ontstaan, de te acceptabel. publiceerden, op apparatuur vinden betreden. bekabeling In ‘E- liftschacht van aanwezig. dus We liggen. Er vorig jaar is tenslotte ontwikkelen artikel dubbelzijdige Bovendien niet er of een restrisico met doorgroeien wel schacht

Mogelijkheden voorzieningen in brandwerende

brandwerende dit niet leggen altijd een in van zou helemaal dubbelzijdige brandscheiding moeten. te Dit eigen brandcompartiment – problematisch als de is is liftdeuren en met liftschacht – het realiseren. dus Helaas de

in middelen reguliere toepassen plaatsen het gebouw dan vóór een brandwerend personen dus maar moet daarbij van de van liftdeuren. Denk zoals Het op liftdeur, het het markt brandscheidingen, zijn vluchten van brandwerende veilige voorzieningen ontbreken weliswaar, verleggen er de je of hierbij aan geschikte rolluik. prima uit rookscherm een mogelijk dan aan liftschachtdeuren. kun andere of niet oplossingen mogelijk over de het een plaats wel Ook van net lift vanuit de De denken blijven. deur, andere brandwerende

mening Uw

Wij aantal liftleveranciers. gebouwen er op Nederland met in een gezocht brandveiligheid goede te verbeteren. de Toch in we hebben vlak juiste spreken, om dat hebben een de kans antwoorden kunnen persoon niet we met nog ligt de denken dit dat contact ondanks

de brandwerendheid de ontvangen uw we tweezijdige vindt liftdeuren? reactie in markt zeer ú Wat als partij graag! van we geïnteresseerd: van Hierin zijn

In een volgend artikel en op een we gaan eisen brandweerlift. van uitvoeringen goede in de

[email protected] Reacties sturen kunt u naar

M. en Ing. beeld: Ing. Verschoor, Tekst Hulten J. van

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Bouwwereld.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Maak nu voordelig kennis met Bouwwereld Premium
Abonneer nu en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Magazine Bouwwereld digitaal beschikbaar
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Nu het eerste halfjaar voor € 49,95

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.