Ga naar hoofdinhoud

C2C-filosofie bij Fokker 7

Het raam in de zijgevel van de cockpit met zicht op een startbaan van Schiphol.

Fokker 7 is het eerste logistieke gebouw ter wereld dat geheel volgens de C2C-filosofie tot stand is gekomen. Dat claimt althans de opdrachtgever Anthony Fokker Business Park (AFBP CV), bestaand uit Delta Development Group, VolkerWessels en Reggeborgh. Dit consortium is verantwoordelijk voor de herontwikkeling van het oude Fokker fabrieksterrein. Systabo bouwde het pand, dat is ontworpen door OPL architecten.

Kleine revolutie

Op het Fokker Logistics Park bij Schiphol-Oost is een nieuwe opslaghal met kantoor verrezen, die op de Cradle to Cradle (C2C) wijze is gebouwd. De naam is Fokker 7. Zes jaar geleden is de buurman Fokker 10 gebouwd. Van buiten zien de hallen er vrijwel gelijk uit, alleen is Fokker 7 groter. Toch is met Fokker 7 een kleine revolutie bereikt. Volgens de opdrachtgever is Fokker 7 het eerste logistieke gebouw ter wereld dat geheel volgens de C2C-filosofie van de Amerikaanse bedenkers William McDonough en Michael Braungart tot stand is gekomen.

Luchtvaartarchitectuuur

Na het faillissement van Fokker in 1996 zijn diverse fabriekshallen op het 42 hectare grote terrein gefaseerd gesloopt. Vervolgens is de bodem gesaneerd en is gestart met de bouw van een logistiek programma dat op termijn zo’n 191.000 m2 omvat. De nieuwe gebouwen vallen op door hun vormgeving met een duidelijke link naar de luchtvaart. Zo hebben de zogenaamde kraamkamers een gebogen profiel dat lijkt op een vliegtuigvleugel. Hier kunnen start-ups zich vestigen. De grotere logistieke hallen aan de Fokkerweg hebben op de hoeken fraaie cockpits. Deze uitkragende erkers voor de boardrooms hebben vloeiende vormen, waarvan de rand doorloopt naar de vrachtwagendocks waar de goederen worden overgeslagen. Bij de entree van het park staat het eerste prototype van de Fokker F27 in een van de nieuwe waterpartijen, ter herinnering aan de nationale trots.

Tot 2014 werden de nieuwe hallen op traditionele wijze gebouwd. Bij de bouw van Fokker 7 in 2015 is gekozen voor een Cradle to Cradle (C2C) systematiek. Een duurzame aanpak die toch net even anders is dan die bij GPR, BREEAM of andere labels. Dat werkt door tot in de kleinste details….

Tekst: Josine Crone
Beeld: Teo Krijgsman

Het hele State-of-the-art-artikel over Fokker 7 staat in Bouwwereld 03, die 18 maart verschijnt. 

Het state-of-the-art-artikel in Bouwwereld valt onder het Premium deel van de website, daar is ook de online versie van het vakblad te lezen.

Montage van het staalskelet met op de voorgrond het prototype van de Fokker F27 in een van de nieuwe waterpartijen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.