Ga naar hoofdinhoud

Dakconstructie Ziggo Dome gemonteerd

De vier belangrijkste dakliggers (ruggengraatliggers) van de Ziggo Dome worden deze en volgende week gemonteerd. Kraanbedrijf Michielsens zet hiervoor een mobiele kraan van 700 ton in. De grootste ruggengraatliggers zijn 90 meter lang, 6 meter breed en 6 meter hoog. De zwaarste sectie van het dak weegt meer dan 45 ton en kan niet door de mobiele kraan alleen worden getild. Een van de torenkranen zal daarom ‘meehelpen’ tillen.

Dubbel dak

De grootste concertzaal van Nederland (capaciteit 15.600 mensen) krijgt een dubbel dak, ter voorkoming van geluidsoverlast. Onderin de dakconstructie komt een zware vloer met 60 centimeter isolatie van minerale wol. Bovenop de dakconstructie komt nog een gasbetonvloer, het ‘echte’ dak.

Volgens Danny Damman, directeur commerciële zaken van de Ziggo Dome, kan door deze constructie ‘365 dagen per jaar, 24 uur per dag haast onbeperkt geluid worden geproduceerd zonder overlast voor onze buren’.

Erik Molenaar, directeur van ontwikkelaar Black Box Real Estate B.V., voegt hieraan toe: “Naast de eisen op het gebied van geluidsisolatie is het dak ongekend sterk. Per sectie van het dak kan het een gewicht van circa 100 ton dragen. Hiermee is de Ziggo Dome klaar voor de allergrootste muziekproducties van de toekomst.”


Stempeltorens

Als tijdelijke ondersteuning voor het dak zijn er vier dubbele stempeltorens van ongeveer 25 meter hoog op de zaalvloer opgebouwd. Als de dakliggers zijn gemonteerd worden de stempeltorens verwijderd. Het dak zal dan een aantal centimeters inzakken. Na het monteren van de dakliggers zal de mobiele kraan de eerste van de drie torenkranen verwijderen.

Buispalen

Er zijn 16 extra buispalen geheid waar de stempels van de mobiele kraan op steunen. Dit om te voorkomen dat de keldermuren worden weggedrukt door de gronddruk van de mobiele kraan. Deze palen moeten na het inhijsen weer worden verwijderd.

De Ziggo Dome wordt gebouwd naast de Amsterdam Arena. De popzaal is ontworpen door Benthem Crouwel Architekten en wordt gebouwd door Strukton. De oplevering is in 2012.

(Fotos: Mark van Rooijen, Black Box)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.