Ga naar hoofdinhoud

Drijflichamen paviljoen van beton en EPS


De drijflichamen voor het Drijvend Paviljoen, een initiatief van Rotterdam Climate Proof om klimaatbestendig te bouwen in buitendijkse gebieden, zijn opgeleverd. Met de stort van de 130 m3 beton en afwerking van de laatste trimvlakken is de onderbouw, de zogenoemde drijflichamen, gereed en kan begonnen worden met de basisinrichting.

In totaal bestaan de drijflichamen nu uit vijf lagen EPS waarvan de dunste laag 20 centimeter is en de dikste is 75 centimeter. In de dikste laag is een grid van betonnen balken opgenomen, waaraan prefab betonnen platen bevestigd zijn. Deze platen beschermen het eiland tegen de invloed van golfslag en aanvaringen. Met de stort is het drijflichaam nu voorzien van een 20 centimeter dikke betonnen vloer, die samen met de balken het eiland tot een stijf geheel maakt.

Vervorming
Na de succesvolle vloerstort van het drijflichaam van het toegangsplein en de eerste stort van de vloer voor het drijflichaam van het paviljoen was het wachten op hogere temperaturen om de tweede vloerlaag voor het paviljoen te kunnen storten.

Nauwkeurig is bepaald in welke volgorde de vastgestelde vakken laagsgewijs werden gevuld met beton, waarbij werd gestart met het dek van de vooraf aangebrachte kelder. Tijdens de uitvoering zijn de vervormingen van het eiland gemeten zodat hierop kon worden bijgestuurd.

Buitendijks bouwen
Het drijvend paviljoen is het eerste resultaat van Rotterdam Climate Proof (onderdeel van Rotterdam Climate Initiative) om klimaatbestendig te bouwen in buitendijkse gebieden. Daarna wordt het Drijvend Paviljoen, dat vijf jaar dienst zal doen als tentoonstellings- en expositieruimten, van de Heijsehaven versleept naar de Rijnhaven.

Dura Vermeer Bouw Rotterdam bouwt het drijvende paviljoen. De onderbouw werd gerealiseerd door Prinsen Waterbouw, onderdeel van Dura Vermeer Beton- en Waterbouw, in samenwerking met advies- en ingenieursbureau Advin.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.