Ga naar hoofdinhoud

Drijvende bakken voor Limonadefabriek


In een droogdok in Hardenberg bouwt Hercules Betoncasco op dit moment drie betonnen bakken voor het drijvende restaurant De Limonadefabriek. Het huidige drijvende restaurant in de haven van Streefkerk is aan vervanging toe.

Medio oktober dit jaar hopen chef-kok Erik Hermans en gastvrouw-vinoloog Karin van Eeuwijk het nieuwe gebouw op dezelfde locatie langs de Lek in de Alblasserwaard te kunnen openen. Daarbij wordt eerst de oude Limonadefabriek weggesleept en zal vervolgens het nieuwe drijvende restaurant met sleepboten van de bouwplaats langs de rivier naar zijn bestemming worden gevaren.

Dit onder toeziend oog van Groevenbeek Managers en Adviseurs dat het projectplan maakte en het project begeleidt. Architektenburo Roos en Ros vertaalde het ruimtelijk programma van eisen in een schetsontwerp voor een nieuw restaurant.

Gekoppelde bakken
Na jaren van plannen maken heeft Hercules Betoncasco nu in het Overijsselse Hardenberg een begin gemaakt met de bouw van de nieuwe Limonadefabriek, in de vorm van een drijvende fundering van 20×32 meter. Die bestaat uit drie bakken die aan de langszijde aan elkaar worden gekoppeld. Hercules Betoncasco beschikt daarvoor over een eigen droogdok van 50 meter lengte, waarin bakken met een breedte tot 6,80 m kunnen worden gebouwd.


Berekeningen
De constructieve berekeningen voor de bakken zijn uitgevoerd door Alferink-van Schieveen uit Zwolle. Deze constructeur gaf aan dat hij de sterkte van de koppelingen tussen de bakken niet zonder meer kon berekenen. De Lek is een brede rivier die wordt bevaren door grote schepen. De waterbeweging rondom een passerend schip heeft nabij de oever en ook in de havenmond een forse tijdelijk waterspiegeldaling tot gevolg.

De resulterende waterbeweging en golfslag plant zich voort om en onder de gekoppelde bakken en veroorzaakt enorme krachten. Het berekenen van de grootte van die krachten is een specialistisch werk. Daarvoor is een beroep gedaan op de expertise van Alkyon Hydraulic Consultancy & Research uit Marknesse.

Lassen en bouten
De bakken worden op een aantal punten aan elkaar gekoppeld. Aan de langszijde gebeurt dat middels in de bovenrand ingestorte UNP-profielen die aan elkaar worden gelast. Bouten trekken de bakken naar elkaar toe. Op de koppen worden de bakken ook aan de onderste hoeken aan elkaar gekoppeld. Duikers zullen hiervoor zware boutverbindingen aanbrengen middels ingestorte ankerplaten.

De bakken zelf zijn over hun lengteas nog voorzien van een extra betonnen balk. De vloervelden zijn vooral in dwarsrichting zwaar gewapend. Balk en wapening dragen bij aan een sterk casco dat de golfslag probleemloos kan weerstaan. Ook worden op de balk stalen kolommen geplaatst. Daardoor wordt de overspanning van de vloer kleiner en kan worden bespaard op het gewicht van het casco van drie bouwlagen hoog.

Gewichtsbesparing
Die gewichtsbesparing in de opbouw is belangrijk voor drijvende gebouwen. Om deinen te voorkomen moet namelijk het zwaartepunt zo laag mogelijk liggen. Daarom ook is het restaurant niet gebouwd op bijvoorbeeld een platform van EPS. Terwijl dat qua indeling wel had gekund, want de ruimte in de betonnen bakken wordt niet functioneel benut.

Gewichtsbesparing in de opbouw is ook nodig om een te grote diepgang van de drijvende bakken te voorkomen. Dat is belangrijk om te voorkomen dat de bakken aan de bodem komen. Dat wordt voorkomen door de bodem onder het restaurant regelmatig te controleren en zo nodig baggeronderhoud te plegen.

In de productiefase speelt daarbij ook het eigen gewicht van de bak een rol: bij het vullen van het droogdok moet de bak wel gaan drijven.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

3 reacties op “Drijvende bakken voor Limonadefabriek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.