Ga naar hoofdinhoud

Circulaire sloop Schiphol; 99% hoogwaardig ingezet

circulaire sloop
Foto: GBN Groep

Schiphol Groep, BAM Bouw en Techniek, Lek Sloopwerken en GBN Groep hebben eind 2020 de circulaire sloop van drie kantoorpanden en drie grote vrachtgebouwen aan de Snipweg en Pelikaanweg opgeleverd. De sloop is onderdeel van de voltooiing dubbele rijbaanstelsel (VDR). In dit project moesten diverse bouwwerken en voorzieningen gesloopt of verplaatst worden. Tevens is de verplaatsing van doorlaatpost 90 onderdeel van het VDR project. In het nieuwe ontwerp worden veel hergebruikte materialen verwerkt die vanuit de te slopen gebouwen vrijkomen.

Circulaire sloop

De sloop is voorbereid als een demontage project. De gebouwen zitten vol bruikbare grondstoffen en producten. Hier zijn nieuwe bestemmingen voor gezocht, zodat deze grondstoffen in de keten blijven. Tom Blankendaal (BAM): ‘De gezamenlijke ambitie is zeer hoog, 99% van de materialen wordt hoogwaardig circulair ingezet’. Deze ambitie is bereikt door actief samen te werken.

Zoveel mogelijk materialen worden weer opnieuw ingezet op Schiphol. In het ontwerp van de nieuwe doorlaatpost hebben bijvoorbeeld staalconstructies, ramen, deuren, sanitair, keukens, LED verlichting en gevelbeplating een nieuwe plek gekregen. Ook wordt ruim 25.000 ton betonpuin hoogwaardig verwerkt in de nieuwe taxibanen die nodig zijn voor de bouw van het VDR project. Op deze manier blijven de materialen lokaal en vermijden wordt veel transport vermeden.

De overige materialen uit de gebouwen hebben elders hun weg gevonden, zo worden de worden de fietsenstallingen opnieuw gebruikt, komen kozijnen in nieuwbouw panden terecht en krijgen kabelgoten een tweede leven. De totale dakbedekking zal worden verwerkt en daar wordt asfalt voor Rotterdam The Hague Airport van gemaakt.

Over voltooiing dubbele rijbaanstelsel

Rond de terminal van de luchthaven Schiphol ligt een cirkel van dubbele rijbanen die de stroom vertrekkende en aankomende vliegtuigen moeten verwerken. Maar de cirkel die ze vormen, is niet volmaakt. Op het stuk tussen de Kaag- en de Zwanenburgbaan moeten toestellen het doen met één rijbaan, Quebec. Op piekuren leidt dat tot lange rijen wachtende vliegtuigen. Door ook dit laatste stukje te verdubbelen, worden de files, wachttijden en complexe situaties voor de luchtverkeersleiding minder.

Bekijk het webinar ‘Handvatten voor circulair bouwen‘:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.