Ga naar hoofdinhoud
Bouwtechniek, Circulair bouwen

Eerste constructieve brugdelen van cementloos beton

Reimert Bouw en Infrastructuur heeft als eerste in Nederland voor de constructieve delen van de brug (waaronder het brugdek) gebruik gemaakt van cementloos beton, bestaande uit Almeerse reststromen. Het gaat om de circulaire brug ‘Rondje Weerwater’ op het Floriade park. Het gebruik van cementloos beton in de praktijk vereist een vernieuwende kijk op vergunnen, beheren, onderhouden en bouwen. De Bruggencampus, initiatief van provincie Flevoland en gemeente Almere, wil met deze innovatie impact creëren in de duurzame bouw van bruggen in Nederland.

Cementloos beton

Het beton is gemaakt van Almeerse reststromen, vanuit de recycle perrons, stadsreiniging en het openbare gebied. Voordelen hiervan zijn CO2- reductie, circulaire economie en gebruik van ‘eigen’ materialen en grondstoffen, waardoor eventuele vertraging door import niet plaatsvindt.

cementloos beton

Monitoringsplan

Omdat het gaat om een geheel nieuwe product is nog niet geheel duidelijk wat de consequenties zijn voor het beheer en onderhoud. Stadsruimte Almere stelt daarom samen met Kiwa en Reimert een monitoringsplan op, waarbij het gedrag van de constructie realtime wordt gevolgd. Op basis van deze gegevens komen we ook meer te weten over de materiaal eigenschappen van het beton.

Vervanging 40.000 bruggen

Voor 2040 moeten er in Nederland 40.000 bruggen en viaducten worden vervangen. Dat vergt qua materiaal, grondstoffen, samenwerking en investering een geheel nieuwe aanpak. De Bruggencampus, wil samen met de markt en onderwijs deze uitdaging op een circulaire wijze aangaan, door o.a : bestaande bruggen en materialen een ‘tweede leven’ te geven, gebruik te maken van nieuwe tools voor gebruik van innovatieve materialen/constructies en via een gezamenlijk dataplatform ontwerp, samenwerking en realisatie te optimaliseren.

https://youtu.be/09DbhR-6Rfk
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.