Ga naar hoofdinhoud

Snel vervoeren in testbuis Delft

Donderdagochtend 1 juni onthult minister Schultz van Haegen in Delft Europa’s eerste hyperloop testfaciliteit. Hardt bouwt samen met bouwconcern BAM een 30 meter lange testbuis om op lage snelheid de technologie voor het futuristische vervoersysteem te testen.

Hardt is het eerste Europese bedrijf dat de hyperloop ontwikkelt. Donderdag presenteert Hardt ook zijn stappenplan voor de ontwikkeling van een operationeel hyperloop-systeem. Voor BAM sluit de samenwerking met Hardt aan bij haar ambitie om te investeren in nieuwe technologie en de samenwerking te zoeken met innovatieve, ondernemende partners.

De testfaciliteit betreft een 30 meter lang stuk van het toekomstige vervoersysteem met een diameter van bijna 3 meter. Met deze testfaciliteit gaat Hardt alle belangrijke systemen op lage snelheid in een vacuüm testen, zoals het aandrijf-, zweef- en de veiligheidssystemen van de hyperloop.

Hyperloop

In een hyperloop kunnen personen en goederen met een snelheid van meer dan duizend kilometer per uur door buizen met zeer lage luchtdruk reizen. Dat maakt het vervoer energiezuiniger dan vervoer met bijvoorbeeld het vliegtuig of de trein. Om de ontwikkeling van de hyperloop te stimuleren organiseerde Elon Musk via zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX de ‘Hyperloop Pod Competition’ in Los Angeles. De oprichters van Hardt Global Mobility maakten deel uit van het Delft Hyperloop team, dat de internationale wedstrijd in januari won.

The Green Village

De testfaciliteit bevindt zich op The Green Village op de campus van de TU Delft. Dit ‘levend laboratorium’ dient als proeftuin voor radicale innovaties, gericht op een duurzame toekomst. De locatie is niet alleen geschikt voor technisch onderzoek aan de hyperloop, maar de plaats geeft ook ruimte voor onderzoek naar bijvoorbeeld de maatschappelijke inpassing en sociale acceptatie van het nieuwe vervoermiddel in een woon-, werk- en leefomgeving.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.