fbpx Ga naar hoofdinhoud

EPS maakt einde aan trillingshinder in gebouwen

EPS maakt einde aan trillingshinder in gebouwen

Overlast in gebouwen door trillingen behoort binnenkort tot het verleden. Eenvoudige platen EPS (piepschuim) in de grond houden namelijk tot 80 procent van de hinderlijke trillingen door verkeer of bouwactiviteiten tegen. Dat concludeert Ingenieursbureau Gemeentewerken Rotterdam op basis van laboratorium- en praktijkonderzoek. Met de vinding kan een einde worden gemaakt aan hinder voor bewoners én aan de schade aan gebouwen. Trillingen zorgen vooral in stedelijk gebied voor overlast. Een belangrijke bron is verkeer, zegt projectleider ing. Don Zandbergen van Gemeentewerken. “Trams, bussen en vooral vrachtwagens kunnen in gebouwen voelbare trillingen veroorzaken. Echte schade is vaak het gevolg van een andere bron, namelijk bouwwerkzaamheden. Het probleem neemt toe. Dat blijkt onder meer uit de toename van het aantal verzoeken om trillingsmetingen. In Rotterdam is dat aantal sinds 2005 meer dan verdubbeld.”

Monitoring

Tot nu toe was trillingsmeting en -monitoring de enige werkzame maatregel, en dan nog alleen bij bouwwerkzaamheden. Wethouder Hamit Karakus (o.a. Ruimtelijke Ordening): “Zodra de overlast te groot is, wordt bijvoorbeeld minder zwaar materieel ingezet. Bij verkeershinder kan dat niet. Onze ingenieurs zijn daarop op zoek gegaan naar een oplossing die gebouwen en gebruikers daadwerkelijk afschermt van trillingen. Met deze typisch Rotterdamse oplossing als resultaat: effectief, simpel en robuust.”

Demping

Van de verschillende onderzochte materialen en methoden werken platen EPS tegen de fundering het best. Zandbergen: “Eerst hebben we het getest in een betonnen bak met tien kubieke meter zand. Vervolgens hebben we met sensoren praktijkmetingen gedaan aan een huizenblok in de Zaagmolenstraat, waar een betonnen funderingsplaat van een trambaan werd gesloopt. De resultaten van de bak-proeven werden daar bevestigd: de trillingsdemping is minimaal 65 procent en kan oplopen tot 80 procent.”

Fundering

Voor het aanbrengen van het EPS wordt langs de gevel een sleuf gegraven tot aan de onderkant van de fundering, zo’n 80 tot 100 cm onder straatniveau. De platen worden los tegen de fundering geplaatst, waarna de sleuf wordt dichtgemaakt. Groot voordeel van EPS is dat het materiaal tijdens zijn volledige levensduur, veertig tot vijftig jaar, de dempende werking behoudt. De kosten voor aanbrengen zijn vergelijkbaar met de kosten voor meten en monitoren.

Wethouder Karakus is blij met de vinding maar waarschuwt voor té hoog gespannen verwachtingen op korte termijn: “Dat we nu een oplossing hebben, betekent niet dat we in één klap een einde aan álle trillingshinder kunnen maken. Dat zal tijd kosten. Sowieso blijft het voorkomen van trillingen de eerste prioriteit. We weten dat het piepschuim werkt, nu wordt het zaak om de innovatie op te schalen. Graag stellen we de kennis daarom beschikbaar aan corporaties, gebouweigenaren en andere overheden.”

EPS maakt einde aan trillingshinder in gebouwen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

9 reacties op “EPS maakt einde aan trillingshinder in gebouwen

  • Bart

    Vorige week aangebracht tegen het fundament onder de grond. Het effect is merkbaar. 10 cm dik eps 50 cm hoog en een breedte van 9 meter. Groet, Bart

  • Th. Ronden

    Ik heb in mijn jeugd 100 meter verwijderd gewoond van een drukke spoorlijn en weet dus wat trillingen teweegbrengen. Met veel interesse volg ik sindsdien situaties waar ik trillingen als gevolg van (zwaar) verkeer ervaar. Ik twijfel niet aan het effect van de in het artikel beschreven PS-platen. Toch wil ik wel opmerken dat trillingsgolven zich sterker verplaatsen via hardere, vaak dieper gelegen (ongeroerde) lagen dan via de hoogst gelegen lagen die bovendien vaak geroerd zijn en onderbroken door (leiding-) sleuven. Ik blijf wel optimistisch!

  • Mario van Loon

    Maakt een einde aan trillingen klopt dus niet helemaal, beperkt trillingen is dan een beter gebruik van het woord.

    Maar in sommige gevallen kan het beperkt zijn, let dus altijd op waar je het toepast, waarom en hoe. Ook de dikte, de toegepaste diepte, de houdbaarheid en verval alsmede andere zaken zijn van belang. Het blijft dus verstandig om een trillingsadviseur in te schakelen bij problemen om uiteindelijk tot een effectieve oplossing te komen, en dat kan ook met andere materialen.

  • Piet

    Hoe zit het met muizen, dit is ideaal materiaal
    voor muizen om hier gangen in te vreten !.

  • Eensgelijk aan de voorgangers worden wij graag verder geïnformeerd.Daar verder overtuigd te geraken binnen welke kaders de effectiviteit de golfbewegingen in de mate weet te beperken/ voorkomen. Evenzo interessant de locatie van de toepassing op de rooilijnen of juist een opname in het fundament van de infra voorziening.

  • Nick

    Maar zou dit ook helpen tegen de trillingen van goederentreinen? Qua gewicht is dat toch een pak meer dan trams, bussen,… Ik kan me inbeelden dat mensen die vlak naast een spoorweg wonen (of er zelfs 100m vandaan), vooral daar veel last van hebben. Het zou alleszins wel knap zijn.

    mvg
    Nick

  • Leon

    Dus die standaard PS-kistjes voor betonbalken hebben (onbedoeld) nog een extra voordeel. Leuke vondst dit. Low-tech, goedkoop maar toch goede resultaten.

  • Beste Bart, ik denk dat je het beste even direct contact kunt opnemen met de GW Rotterdam. Contactgegevens hier: http://www.rotterdam.nl/contact_gemeentewerken_rotterdam

    mvg Paul Diersen

  • Als adviesbureau zijn wij ook al jaar en dag bezig met advies en monitoring in het kader van trillinghinder. Een maatregel werkend volgens hetzelfde principe wordt benoemd een “ballast” mat (railverkeer). Het effect is echter scherp begrenst (frequentiegebied en reductie), Dergelijke matten hebben waarschijnlijk fors hogere kostprijs dan de EPS platen. Graag zouden wij in contact komen met de GW deskundige om ervaringen te kunnen uitwisselen. In afwachting van reacties mvrgr

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.