Ga naar hoofdinhoud

Fietsbrug met ultra-hogesterktebeton

Er komt in het najaar een nieuwe superlichte fietsbrug over het Eindhovens kanaal. Het brugdek en de leuning bestaan uit ultra-hogesterktebeton. Door gebruik van dit beton zijn de onderhoudskosten voor de brug laag. Het ontwerp van de brug is van FDN Engineering. Het bureau staat bekend om het kostenbesparend ontwerpen van bruggen en viaducten.

Door het toepassen van dit nieuwe materiaal dat 10 keer sterker is dan traditioneel beton kan het ontwerp twee tot drie keer slanker worden uitgevoerd. Het dek van de brug heeft een overspanning van 23 meter en is 3,8 meter breed. De hoogte van het dek bedraagt slechts 400 millimeter en heeft een lichte toog. Het dek en de leuning worden gemaakt van ultra-hogesterktebeton in de kleur beige. De leuning vormt een lijnenspel met een dikte van 50 millimeter.

Vanwege de slankheid van de constructie kunnen bijvoorbeeld roeiers ongehinderd de brug passeren. Omdat het dek ‘slechts’ 60 ton weegt, is het makkelijk uit te tillen. De verwachting is dat de Ultrabrug begin 2015 klaar is.

Artist impressie: FDN Engineering

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.