Ga naar hoofdinhoud

Ga je verhuizen? Hier moet je aan denken!

verhuizen

Verhuizen is niet iets dat je elke dag doet. Dat moet je toch ook niet willen, want voor veel mensen in Nederland is het niet bepaald een hobby. Het is natuurlijk wel leuk om te gaan wonen in een nieuw huis, maar bij het verhuizen komt ontzettend veel kijken. Je moet bijvoorbeeld van alles regelen, zeker niet alleen het inpakken van je huidige bezittingen. In dit artikel kun je lezen wat je allemaal nog meer moet doen voordat je gaat verhuizen naar een nieuwe woning.

Zeg je lopende abonnementen op

Allereerst is het zaak om je huidige abonnementen die nog lopen op te zeggen. Overigens hoeft dit niet beslist, want je zou je actuele pakket ook mee kunnen nemen naar het nieuwe huis maar dit is niet altijd mogelijk. Bij het opzeggen van je lopende abonnementen is het natuurlijk van belang om niet één te vergeten. Je moet hierbij dus denken aan het pakket voor televisie, internet en bellen, maar ook gas, water, stroom, et cetera. Als je gebruik wilt blijven maken van deze abonnementen dan moet je een adreswijziging doorgeven. Toch wordt dit moment vaak gebruikt om alle pakketten te vergelijken. Vergelijk je energie bijvoorbeeld, zodat je in je nieuwe woning minder hoeft te betalen aan de beste energieleverancier van Nederland. Natuurlijk moet je ook de andere abonnementen vergelijken, hiervoor zijn voldoende sites te vinden op het internet.

Geef de adreswijziging door

In de vorige alinea kwam het al naar boven: het doorgeven van je adreswijziging. Dit is een saai proces dat toch heel erg belangrijk is. Je moet namelijk aan ontzettend veel personen, organisaties, enzovoorts doorgeven wat het adres van je nieuwe huis is. Het is dan ook hoogstens aannemelijk dat je iemand zult vergeten. Daarom is het aan te raden om een paar weken voor de verhuizing alle post die je krijgt te verzamelen. Je kunt dit voor een maand of iets dergelijks doen zodat je precies weet van welke personen en bedrijven je post ontvangt. Hierna is het zaak om ze allemaal via een mail of belletje te vermelden van je adreswijziging. Dit hoef je niet te doen bij de gemeente en de Belastingdienst

Print en bewaar alles zorgvuldig

Als je een nieuw huis hebt gekocht dan zul je ontzettend veel belangrijke informatie ontvangen via de mail. Voorbeelden van zulke documenten zijn bouwtekeningen en een voorlopige koopovereenkomst, maar ook e-mailgesprekken tussen jou en de vakmensen die je hebt ingehuurd. Het is zonder meer van belang om alles netjes en geordend te bewaren. Het kan zo zijn dat je het later nog eens wilt inzien of dat je twijfelt over afspraken die zijn gemaakt. Als je alles hebt bewaard op een zorgvuldige manier dan kun je het eenvoudig terug vinden. Hierom is het aangeraden om de belangrijke documenten uit te drukken waarna je ze in een map kunt stoppen. Om dit te kunnen doen moet je natuurlijk wel genoeg inkt in huis hebben, want het kan zo zijn dat je veel informatie moet printen.

Begin op tijd met inpakken

Sommige mensen kiezen ervoor om pas een aantal dagen voordat je gaat verhuizing in te pakken. Doe dit niet! Dit zorgt voor veel stress wat je kunt voorkomen door veel eerder te beginnen. Je kunt bijvoorbeeld al een paar weken eerder beginnen op zolder of in de schuur of garage. De meeste spullen die hier liggen zul je normaliter niet nodig hebben waardoor je ze al prima in kunt pakken. Daarnaast kun je ook accessoires in huis al in dozen gaan stoppen. Zo lijkt het misschien wat ongezellig in huis, maar het zal jouw hoe dan ook minder stress opleveren.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.