Ga naar hoofdinhoud

Gevel Stadskantoor met sandwichelementen

Het opvallende stadskantoor aan de Leyweg in Den Haag verkeert in de afbouwfase. De markante dragende gevel is inmiddels afgerond. De gevel is niet alleen in zijn verschijningsvorm opvallend, maar ook qua bouwtechniek. Ondanks het verspringende raampatroon en de uitkraging is namelijk gekozen voor een opbouw met sandwichpanelen.

Rudy Uytenhaak gaf het gebouw een driehoekige plattegrond rondom een driehoekig atrium. Het gebouw heeft een hybride draagconstructie met een staalconstructie rondom het atrium en een betonnen dragende gevel aan de buitenzijden.

Het idee was vanaf het begin af aan om het buitenblad van deze betongevel uit te voeren als prefab element en het binnenblad in in het werk gestort beton. De buitenbladen zouden worden gemaakt door Hurks oosthoek kemper. Van daaruit kwam de vraag bij zusterbedrijf Hurks delphi engineering of ook het binnenblad in prefab zou kunnen en er dus sandwichelementen van gemaakt konden worden.

Dambord
De moeilijkheid voor een prefab binnenblad was vooral het raampatroon. De ramen verspringen per verdieping. Doordat de ramen vrijwel net zo breed zijn als de gesloten geveldelen, is er geen doorgaande penant van boven naar beneden. Ook zijn de ramen hoog en zijn de dichte delen daaronder en –boven dus maar klein. In dit dambordpatroon moeten de krachten dus steeds worden omgeleid. Het overstek in de gevels zorgt plaatselijk voor nog hogere krachten.

Probleem is dat daardoor de krachten schuin door de horizontale voeg zouden gaan lopen. Daardoor treden er schuifkrachten op ter plaatse van deze voeg. Delphi Engineering loste dit op door de elementen zo te vertanden dat er altijd zuivere drukkrachten loodrecht op de voeg staan.

Foto’s: Delphi Engineering en Henk Wind

Proefnummer
Meer over dit project is te lezen in Bouwwereld 11 van 15 oktober 2010.

  • Vraag hier een gratis proefexemplaar aan
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.