Ga naar hoofdinhoud

Houten netkous in hal van automuseum


The Great Hall in het nieuwe Nationaal Automobiel museum heeft een kathedraalachtige uitstraling. Het langgerekte tongewelf is vooral bijzonder geworden door de houtconstructie met de opbouw van een netkous.

The Great Hall vormt de verbinding tussen de voorbouw en de expositieruimte van het
Louwman Museum in Den Haag. Imponeren doet The Great Hall door zijn lengte van bijna 90 meter, zijn leegte, zijn hoogte, de kopgevels van glazen bouwstenen en door de dakconstructie.

Keuze constructie
Architect Michael Graves had in zijn ontwerp gekozen voor een houten tongewelf, maar had niet vooraf de opbouw en constructie vastgelegd. Daarvoor waren meerdere mogelijkheden. Simpelste oplossing was uiteraard om gebogen spanten parallel aan elkaar te plaatsen. Maar ook een cassettevorm was mogelijk, evenals de uiteindelijk gekozen netkousachtige constructie. Bij deze netkousconstructie overspannen kruisende spanten de hal onder een hoek van 45 graden.

Verlopende spanten
De netkousconstructie had vanwege de uitstraling de voorkeur van opdrachtgever en architect. Door de kruislingse opbouw waren wel pakweg twee keer zo veel spanten nodig. Ook waren maar liefst wel 560 verbindingen met een dubbele afschuining nodig. Probleem is dat een dergelijke constructie alleen mogelijk is met afgeschuinde spanten: zowel boven- als onderzijde van de spanten moeten parallel liggen aan het dakbeschot. Dat betekent dat de spanten bij de nok een gewone rechthoekige doorsnede hebben, maar bij de aanzet een doorsnede hebben in de vorm van een parallellogram met een hoek van 45 graden. Daartussen verloopt de schuinte. Wel is er een grote seriematigheid doordat alle spanten aan elkaar gelijk zijn.Stabiliteit
De spanten staan hoh 2,5 meter. In het midden van de hal is een lichtkoepel met toren aangebracht. Dit punt is gebruikt om de richting van de doorgaande spanten te wisselen. ‘Door die wisseling van richting ontstaat een dakconstructie die van zichzelf volledig stabiel is.’ Het 33 mm dikke dakbeschot speelt daarbij uiteraard ook een belangrijke rol, waarbij een gedetailleerd schroefpatroon was aangegeven.De houtconstructie is gemaakt door GLC houtconstructies. Constructeur Willem Dorst van Step Engineering  heeft de gehele kapconstructie is in 3D berekend met het programma GSA.Tekst: Henk Wind
Foto’s: Louwman Museum, GLC houtconstructies en Henk Wind

De complete versie van dit artikel staat in Bouwwereld 9 en is op vrijdag 3 september verschenen. Klik hier als u deze editie gratis ter kennismaking wilt ontvangen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Eén reactie op “Houten netkous in hal van automuseum

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.