Ga naar hoofdinhoud

Innovatief: methode controleert beton met geluid


De nieuwe Kruisplein parkeergarage in Rotterdam, met zijn 5 verdiepingen, 8 parkeerlagen en 20 meter diep de diepste van Nederland, heeft de primeur van een innovatieve methode om met geluid de kwaliteit van betonnen diepwanden te controleren.

De Kruispleingarage biedt straks plaats aan 760 auto’s. Die bereiken hun bestemming vanuit de Weenatunnel via een 200 meter lange ondergrondse weg. Aan het einde daarvan ligt een eveneens ondergrondse rotonde. Behalve tot de nieuwe garage geeft deze ook toegang tot de bestaande Schouwburgpleingarage. Voor het maken van de bouwkuip is 370 meter (omtrek) diepwand gemaakt. De betonnen, in het werk gestorte, wanden zijn 1,2 meter dik en 41 meter ‘diep’.

Een potentieel probleem bij het maken van diepwanden is de kwaliteitscontrole tijdens de uitvoering. Zo kwam deze bouwwijze eerder negatief in het nieuws bij de aanleg van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam. Om vergelijkbare problemen te voorkomen hebben ingenieurs van Gemeentewerken Rotterdam een nieuwe meettechniek toegepast. Met behulp van 50kHz-geluidgolven kunnen zwakke plekken in de wanden tijdens de uitvoering worden opgespoord. Deze methode is bij de Kruispleingarage getest.

De akoestische metingen vonden plaats door zenders en ontvangers langzaam omhoog te trekken door een buis die aan de wapeningskorf was bevestigd. Zo kon de diepwand over de volle hoogte van 41 meter worden gescand. IGWR onderzocht ook andere meetmethoden, onder meer met temperatuur en elektrische weerstand. Het gebruik van geluidsgolven bleek niet alleen een zeer effectieve maar ook een relatief goedkope methode.

Ontwerp
De Kruispleingarage is een ontwerp van het ingenieursbureau van Gemeentewerken Rotterdam. Het ondergrondse deel van de garage is ontworpen door architect Maarten Struijs, ook van het ingenieursbureau. Team CS (Benthem Crouwel, Meyer en Van Schooten en West 8 Urban design & landscape architecture) ontwierp de bovengrondse onderdelen. De oplevering is naar verwachting medio 2013.

Het ingenieursbureau van Gemeentewerken Rotterdam (IGWR) testte de diepwanden samen met aannemer Besix. De methode wordt daarom nu toegepast bij de aanleg van de spoortunnel in Delft.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.