Ga naar hoofdinhoud

Jongste monument van Amsterdam

Jongste monument in Amsterdam

Het gebouw Oudhof, Rokin 99 in Amsterdam, is aangewezen tot gemeentelijk monument. Het Oudhof effectenkantoor is in 1990 gebouwd naar ontwerp van de architect Mart van Schijndel. Het gebouw heeft een opvallende, postmoderne gevel. De architect kreeg toentertijd de ruimte om bijzondere en uitgesproken moderne bouwtechnieken toe te passen.

Hollandse en Italiaanse Renaissance

In het Oudhof effectenkantoor aan de Rokin bevindt zich kantoorruimte en er was oorspronkelijk een woning op de bovenste verdieping. Het opvallende gebouw behoort tot een van de bekendste werken van Mart van Schijndel. In de gevel treffen we verwijzingen aan naar de architectuur van de Hollandse en Italiaanse Renaissance. Het interieur heeft inmiddels  wijzigingen ondergaan en de woning is als kantoorruimte bij het ernaast gelegen pand getrokken.

Nieuwe details en verbindingstechnieken

De architect kreeg hier van de opdrachtgever alle ruimte om zijn visie te verwerken en bijzondere en uitgesproken moderne bouwtechnieken toe te passen. De façade lijkt zo simpel alsof hij is gestapeld met behulp van een blokkendoos voor kinderen. Deze schijnbare eenvoud is mogelijk geworden door de ontwikkeling van nieuwe details en verbindingstechnieken. Zo zijn de gebogen groene vensters van isolatieglas, die de erkers vormen, door verlijming bevestigd. Ook de verbinding tussen het zandkleurig Baveno-graniet en de groenblauw geanodiseerde aluminiumplaten is hier voor het eerst toegepast.

Erkerachtige vensterpartijen

Door de spiegelende erkerachtige vensterpartijen gaat het kantoor een wisselwerking aan met de buitenwereld, maar de onderpui spreekt een heel andere taal. Dit in hard graniet uitgevoerde gedeelte met een deur van bordeaux geanodiseerd aluminium, is waaks en afwerend. De deur is ontleend aan een metalen deur van Berlage uit de Beurs. Deze geslotenheid was een reactie op de toenemende agressiviteit van de buitenwacht. Het gekleurde gebogen glas inspireerde de Amsterdammers tot naamgeving als ‘Rokin’s Ray Ban’ en ‘de mestkever’.

Horizontale bandenstructuur

De gevel aan het Rokin 99 oogt hoogst modern, maar bevat toch ook een eigentijdse vertaling van in de omgeving gevonden historische motieven. Dit contextualisme komt het sterkst tot uiting in een herinnering aan de Renaissance, die in de hoofdstad tot bloei kwam in de tijd van Hendrick de Keyser. Hiervan getuigen de horizontale bandenstructuur en de afsluiting met een timpaan. Door niet letterlijk te citeren, maar door de vormen naar een nieuwe tijd met nieuwe materialen te vertalen, kreeg de gevel volgens Van Schijndel, nieuwe betekenis en vitaliteit.

Vlak na de oplevering trok het Oudhof effectenkantoor veel aandacht. Het gebouw werd vanwege zijn opvallende architectuur zeer gemengd ontvangen en behoort tot de meest besproken voorbeelden van moderne architectuur in de binnenstad. Het sierde jarenlang de covers van toeristengidsen over Amsterdam als icoon voor de stad.

Bron: Stichting Mart van Schijndel
Bron: Stichting Mart van Schijndel
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.