Ga naar hoofdinhoud

‘Nieuwbouw kan zorgen voor imagoschade bedrijf’

Nieuw expertisecentrum wil leegstand oplossen

Mogelijke imagoschade is een reden voor bedrijven om te kiezen voor renovatie in plaats van nieuwbouw. Het is echter geen doorslaggevende factor. Dat concludeert TU Delft-student Martin Mentink in zijn afstudeeronderzoek ‘Imagoschade door het achterlaten van leegstaand vastgoed’.

Negatieve invloed

Vanwege de huidige hoeveelheid leegstand heeft het nieuw bouwen van kantoorruimte een negatieve invloed op de mening van medewerkers over hun bedrijf. Soms verlaten medewerkers hun bedrijf zelfs om deze reden. Een bekend voorbeeld is de verhuizing van KPMG naar een nieuw hoofdkantoor enkele honderden meters verderop, terwijl het oude kantoor leeg achterbleef. Het bedrijf liep veel imagoschade op en veel werknemers waren ontevreden over de nieuwbouw. Omgekeerd kan een renovatie of het betrekken van een leegstaand pand juist zorgen voor een positief beeld en meer betrokkenheid bij de medewerkers.

‘Nieuwbouw geen eerste optie’

Mentink interviewde 9 medewerkers van onlangs verhuisde bedrijven. Vervolgens liet hij 99 medewerkers van Capgemini (onlangs nieuw gebouwd), Grontmij (bestaand pand betrokken) en Royal HaskoningDHV (eigen gebouw gerenoveerd) een vragenlijst invullen. 81% van de respondenten gaf aan dat nieuwbouw niet de eerste optie zou moeten zijn als de huidige huisvesting niet meer voldoet. Een duidelijke voorkeur voor renovatie van het eigen pand of het betrekken van een leegstaand pand is er niet: 59% heeft ziet het betrekken van bestaande bouw als eerste optie en 56% kiest voor een renovatie.

Goede communicatie

Menting adviseert bedrijven die zoeken naar andere huisvesting om eerst renovatie of het betrekken van bestaande bebouwing te overwegen. De voorkomt eventuele imagoschade. Als er toch gekozen wordt voor nieuwbouw, dan is een goede interne communicatie cruciaal. Verder adviseert hij overheden leegstand goed in kaart te brengen en initiatieven om leegstaande vastgoed te herontwikkelen zo goed mogelijk te faciliteren. 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.