Ga naar hoofdinhoud

Kosten Noord/Zuidlijn lopen verder op

De kosten en de duur van de aanleg van de Noord/Zuidlijn blijven alsmaar oplopen. Volgens wethouder van verkeer Tjeerd Herrema zal de lijn in plaats van de in 2002 beraamde 700 miljoen euro meer dan 2 miljard euro kosten.

Tegenvaller
Door een technische tegenvaller moeten de ondergrondse boorwerkzaamheden bij het Damrak worden opgeschort. Onder andere hierdoor kan de oplevering pas in 2015 plaatsvinden, terwijl de oorspronkelijke planning 2011 aanhield.

Herrema reserveert nog eens 114 miljoen euro voor toekomstige onvoorziene problemen. De drassige gronden onder de historische binnenstad kunnen voor verzakkingen zorgen. Elke extra euro die wordt uitgegeven komt uit de kas van de gemeente Amsterdam.

Amsterdam CS
Ondanks de tegenslag zijn de eerste resultaten al zichtbaar op Amsterdam Centraal Station. Zo is de nieuwe brug bij het Damrak bijna gereed en opent het vernieuwde Ibis hotel in oktober de deuren.

Ook onder het monumentale station uit 1889 gaat de bouw flink door. Zo is de oostelijke buispalenwand twee maanden eerder opgeleverd dan verwacht. Daar komt uiteindelijk de Noord-Zuidlijn doorheen.

Bron: MKBnet

Bouwwereld plaatste al eerder;
Opnieuw tegenvallers bij aanleg Noord-Zuidlijn
Omwonenden willen van platform Noord-Zuidlijn af

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.