Ga naar hoofdinhoud

Kruisgewelf in spuitbeton

Schijndel heeft de primeur van een gebouw dat opgetrokken wordt met een draagstructuur van spuitbeton. Het nieuwe kantoor van Mettler Autodemontage en autoberging heeft de vorm van een kruisgewelf. Door de gekozen kettinglijn wordt de constructie in principe alleen op druk belast.

Het kantoor is ontworpen en wordt gebouwd door BB-Con bv, dat staat voor BetonBallonConcept. Een voorgevormde ballon is namelijk de basis voor de boogconstructie. Deze wordt eerst bespoten met een laag van 20 mm spuitbeton met kunststofvezels. Na een nacht uitharden wordt – in twee arbeidsgangen – de schil opgedikt tot 60 mm in de top en 200 mm bij de voet. Hiervoor wordt gewerkt met staalvezelgewapend spuitbeton. Dat is namelijk in staat om eventueel trekkrachten door windbelasting op te vangen en om krimpscheuren te voorkomen.

Staalvezels

De staalvezelwapening is een extra zekerheid. Trekkrachten zullen er naar verwachting namelijk niet zijn. De verdiepingsvloeren – met plaatselijke wapening opgehangen aan het spuitbetoncasco – zouden voor voldoende druk moeten zorgen. Een trappenhuis verzorgt de stabiliteit van het casco.

Na drie dagen zal de ballon worden verwijderd en is het spuitbetoncasco gereed voor afwerking. Daarvoor wordt aan de buitenkant isolatie aangebracht en een aluminium beplating.

Kettinglijn

De zogenaamde kettinglijntheorie geeft aan dat een boog het sterkst is als hij gebouwd wordt als een omgekeerde ‘hangende ketting’. In een aan twee punten opgehangen touwtje bestaan namelijk alleen trekkrachten, in de richting van het touw. Als die lijn wordt omgekeerd, dan ontstaat een boog waarin alleen drukkrachten bestaan en geen naar buiten gerichte krachten zoals in andere boogvormen. En beton is een bouwmateriaal dat uitstekend in staat is om drukkrachten op te nemen. Wapening kan dan achterwege blijven want die is alleen nodig om trekkrachten op te nemen.

BB-Con bv bouwde eerder als test al een 1:1 prototype van de bovenste twee bouwlagen op het terrein van de TU Eindhoven. De constructieberekeningen hiervoor zijn uitgevoerd door ABT.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.