Ga naar hoofdinhoud

Kwaliteit en tevredenheid nieuwbouw loopt terug

De prestaties van de gehele bouwsector vertonen de afgelopen jaren een negatieve trend. Dat concludeert de stichting Klantgericht Bouwen, een gezamenlijk initiatief van Vereniging Eigen Huis en Bouwend Nederland.

Gebreken
Het gemiddeld aantal gebreken per woning steeg in 2007 naar 24,5 tegen 20 gebreken in 2004. Volgens de stichting presteren Klantgerichte bouwers jaarlijks op dit onderdeel aanzienlijk beter en leverden hun nieuwe woningen in 2007 met gemiddeld 15 opleverpunten op.

Het snel herstellen van oplevergebreken in nieuwbouwwoningen loopt eveneens terug. De bouwsector presteerde in 2007 slechter met bijna 15 resterende opleverpunten die niet binnen 5 werkdagen zijn hersteld tegen 11 resterende gebreken in 2004. Klantgerichte bouwers zouden met 7 resterende opleverpunten na 5 werkdagen scoren.

Als het gaat om de dienstverlening van de bouwer zoals de koper die ervaart, presteerde de bouwsector in 2007 onvoldoende, met een gemiddeld rapportcijfer van 5,6 op vier onderdelen. Klantgerichte Bouwers behalen op alle onderdelen een voldoende en scoren een gemiddeld rapportcijfer van 6,4.

Keurmerk
Deze week ontvingen 76 bouwondernemingen het Keurmerk Klantgericht Bouwen. Deze bedrijven leveren hun nieuwbouwhuizen beter af en bieden hun klanten een betere dienstverlening dan de doorsnee Nederlandse bouwonderneming.

Ook dit jaar krijgen twee bouwondernemingen die in 2007 excelleerden in dienstverlening én opleveringsprestaties een extra prijs. Daarmee vervullen zij een voorbeeldfunctie voor de bouw in Nederland. Tot beste Klantgerichte Bouwers 2008 werden uitgeroepen Loohuis Bouwbedrijf B.V. uit Heeten (in de categorie tot 50 koopwoningen) en Aannemersbedrijf P. Hoedemakers en Zn B.V. uit Rosmalen (in de categorie vanaf 50 koopwoningen).

Rapportcijfer
Bouwkundigen van Vereniging Eigen Huis controleren de kwaliteit van opgeleverde woningen en noteren het aantal oplevergebreken. Daarnaast geven kopers een rapportcijfer voor hun ervaringen met de bouwonderneming in onder meer de verkoopfase, de bouwfase en de opleveringsfase.

Gebleken is dat het voor bouwondernemingen moeilijk is om op alle zes gemeten onderdelen bovenmatig te presteren. Alleen als ze daar in slagen komt een bouwbedrijf in aanmerking voor het Keurmerk Klantgericht Bouwen.

Bron: Nieuwsbank

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.