Ga naar hoofdinhoud

Langste 3D-betongeprinte fietsbrug ter wereld ligt in Nijmegen

3D-betongeprinte brug Nijmegen officieel ingehuldigd

Met een lengte van 29 meter heeft Nijmegen de langste betonnen 3D-fietsbrug ter wereld. De fietsbrug is in volledige vormvrijheid ontworpen, dankzij onderzoek aan de Technische Universiteit Eindhoven en de doorontwikkeling van de 3D-betonprinttechniek. Kenmerkend voor de brug in het Dukenburgse park De Geologenstrook zijn de ronde en glooiende vormen.

Laagje voor laagje geprint in betonfabriek

De brug is laagje voor laagje geprint in de betonprintfabriek van Saint Gobain Weber Beamix en gerealiseerd door bouwconcern BAM. Het is behalve de langste, ook de grootste betonnen brug ter wereld waarbij de architect alle vrijheid had. Michiel van der Kley kon bij het ontwerp vrij te werk gaan en werd niet belemmerd door het materiaal of door traditionele processen, zoals betonbekisting.Omdat de overspanning niet overal constant is en er dus rekening moest worden gehouden met het veranderende gewicht van de constructie, is er tijdens het printproces voor gekozen om de brug op te delen in printbare onderdelen. Via een parametrisch model – dat wil zeggen op basis van data – is het definitieve ontwerp gegenereerd.  

Minder beton nodig voor geprinte bruggen

Geprinte bruggen kunnen in principe een stuk sneller gebouwd worden dan gewone bruggen, met meer flexibiliteit en meer ruimte voor gepersonaliseerde ontwerpen. Ze zijn duurzamer, omdat er minder beton nodig is. De ambitie van de partners van dit innovatieve project is om met 3D-betonprinten uiteindelijk te komen tot een duurzame bouwmethode, die ingezet kan worden voor de productie van onder meer bruggen en woningen.

Hulp ingeroepen van TU Eindhoven

Rijkswaterstaat heeft samen met ontwerper Van der Kley het initiatief heeft genomen voor dit project. Zij hebben deze bijzondere brug als blijvende herinnering aan de gemeente Nijmegen geschonken ter ere van de verkiezing tot European Green Capital 2018. Voor de juiste kennis en expertise werd de hulp van de TU Eindhoven en in het bijzonder Theo Salet ingeroepen, een expert op het gebied van 3D-geprinte gebouwen. Advies- en ingenieursbureau Witteveen+Bos heeft het ontwerp van de brug vertaald naar printbare constructieonderdelen. Het parametrisch model van de brug is door Summum Engineering uitgewerkt.

De nieuwe brug wordt op 8 september 2021 officieel ingehuldigd. Het evenement is live te volgen vanaf 16.00 uur via deze link.

Fotografie: Gemeente Nijmegen/Michiel van der Kley

Lees ook:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.