Ga naar hoofdinhoud

Langste UHSB-brug bijna gereed

Langste UHSB-brug in Leiden bijna gereed

Het dek van de Catharinabrug in Leiden is geplaatst. De fiets- en voetgangersbrug is de langste en slankste brug van ultrahogesterktebeton in Nederland. De brug heeft een totale lengte van ruim 36 meter en een dek dat in het midden slechts 275 mm dik is.

Vloeiend en slank

Bijzonder aan het project is het zeer slanke en vloeiende uiterlijk van de brug, die ontworpen is door DP6 architectuurstudio. Het ontwerp bestaat uit een lichte S-vorm die op twee pijlers in het water steunt. De rand bij de balustrade van het dek is slechts 90 mm hoog. Jimmy van der Aa (DP6 architectuurstudio): ‘Alleen door het toepassen van ultrahogesterktebeton kan de brug zo vloeiend,  en slank gebouwd worden, precies zoals wij voor ogen hadden.’

De nieuwe Catharinaburg is onderdeel van de metamorfose van het Aalmarktgebied in het centrum van Leiden. Volgens het stedenbouwkundig plan van Rijnboutt wordt het winkelgebied uitgebreid met een nieuwe straat ter plaatse van het Gat van Van Nelle, grotere winkelunits die deels in monumenten worden gehuisvest en een nieuwe brug. De Catharinabrug en de nieuwe straat zorgen ervoor dat de Haarlemmerstraat met de Breestraat zal worden verbonden.

Constructie van de brug

Pieters Bouwtechniek Delft werkte de constructie van de brug uit. Uitgangspunt voor de constructie was een zo klein mogelijke helling van het brugdek en tegelijkertijd voldoen aan de vereiste doorvaarhoogte. De brug bestaat uit acht verschillende delen die in het werk aan elkaar worden verbonden. De dekken zijn dubbel gekromd en hebben een afmeting van ongeveer 6 x 4,5 m. De brug heeft een middenoverspanning van ca. 22,6 m en twee uitkragingen van ca. 7,5 m en 9,0 m.

Hi-Con is leverancier van de pijlers en het dek van de Catharinabrug. De pijlers en de dekelementen van Compact Reinforced Composite zijn met natte knopen aan elkaar gekoppeld. De uitvoering is in handen van Gebr. Schouls uit Leiden. De brug is volgens planning in de zomer van 2016 gereed.

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.