Ga naar hoofdinhoud

Maastoren voorlopig de hoogste

Vandaag wordt het topje van de Maastoren in Rotterdam bereikt en de kantoortoren is daarmee voorloptig Nederlands hoogste gebouw. De Maastoren, met de top op 165 meter, steekt uit boven de Nieuwe Maas, de Erasmusbrug en de Kop van Zuid.

Tot en met de 20ste verdieping is ’s lands hoogste kantoorkolos al af. Waaraan nu nog wordt geklust, is wat de hoogbouw wordt genoemd, met bovenop een ‘glazen huisje’ – het uitzicht vanaf dit punt moet in de toekomst magnifiek zijn.

“Dit is de boardroom. Een vergaderruimte van alleen maar glas,”’ vertelt ontwikkelingsmanager Fokkeline Lakerveld van de Rotterdamse projectontwikkelaar OVG.

Logistieke operatie
Het lijkt op een sprint omhóóg. In maart 2007 werd begonnen met de klus, die zich in eerste instantie voornamelijk ónder straatniveau afspeelde. Met damwanden werd een bouwput gemaakt, waarna 456 heipalen in de grond verdwenen. Daarop kwam een twee meter dikke funderingsplaat, tevens de bodem van de twee verdiepingen tellende parkeerkelder.

“Die vloer werd in drieën gestort, goed voor 2000 kuub beton per deel. Dat moest in korte tijd gebeuren, wat betekende dat we op één dag gedurende tien uur 210 vrachtwagens op de bouwplaats hadden. Een enorme logistieke operatie.”

Koeling
Twee grote buizen van elk 240 meter lang maken contact met ‘bellen’ grondwater, dat een temperatuur heeft van ongeveer 10 graden. Dat kan ’s winters worden gebruikt om het gebouw te verwarmen, en ’s zomers juist om te koelen.

Lakerveld: “We hebben hier meer behoefte aan koeling dan aan verwarming. Het water in de grond zorgt daarvoor. Als dat niet genoeg oplevert, kunnen we nog terugvallen op de Nieuwe Maas. Die fungeert als een grote koelmachine. Airconditioning of centrale verwarming ontbreken, wat uiteraard goed is voor het milieu.”

Elementen
Om de bouw voorspoedig te laten verlopen, moest alles tot in de details kloppen. Vanaf de tweede verdieping werd het beton niet meer gestort, maar werden in Barendrecht vervaardigde elementen – van 7 meter 20 bij 3 meter 60 – geplaatst.

Omdat het lastig manoeuvreren is met groot materieel in dit hoekje van het Wilhelminaplein, moest alles precies op elkaar aansluiten. “Als de ene vrachtauto weg was, kwam de volgende al weer aanrijden.”

Slimme liften
In ruim twee jaar werd het hoogste punt bereikt; vandaag zal wethouder Karakus vanaf het ‘dak’ abseilen om dit feit te vieren. Een éénmalige actie, zo klinkt het, want na de oplevering eind dit jaar wachten zeven liften om de bezoekers rap op de juiste etage van deze 44 verdiepingen tellende wolkenkrabber te brengen.

Het zijn ‘slimme liften’, luidt de uitleg. “Ze zijn uitgerust met destination control. Wie meewil, toetst eerst in op welke verdieping hij of zij wil zijn. Vervolgens word je naar een van de liften verwezen, mét andere mensen die ook naar dat deel van de toren moeten. Dat scheelt reistijd.”

En terwijl er op 165 meter hoogte nog volop wordt gewerkt aan de betonnen constructie, brandt er op de lagere verdiepingen al licht. “Als een etage klaar is, dan werken we die van binnen meteen helemaal af. Daar ligt het tapijt al in.”

Bron: AD.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.