Ga naar hoofdinhoud

Megatrends in de bouw

infographic megatrends

De BouwKennis Jaarbijeenkomst staat dit jaar in het teken van ‘Megatrends in de bouw’. De belangrijkste trends voor de sector zijn in kaart gebracht en passeren 22 september de revue. Aan bod komen duurzaamheid, optimalisatie van het bouwproces, de veranderende bouwopgave en hoe deze trends de bouwsector beïnvloeden.

De markt is blijvend veranderd. Kijk maar eens om je heen: in andere sectoren hebben al veel schokken plaatsgevonden. In de transportsector heeft Uber de taxiwereld op z’n kop gezet en Airbnb heeft veel teweeggebracht onder hotelketens. Maar waarom vinden deze ‘disrupties’ plaats? Disrupties ontstaan als er sprake is van verspilling, als de klant afzijdig wordt gehouden van het keuzeproces of als er te weinig transparantie is over de geleverde kwaliteit.

Veranderingen

Ook in onze sector zijn er veranderingen aan de gang. De markt trekt weer aan en het gevaar hiervan is dat we weer business as usual gaan bedrijven. Alsof we de crisis geheel zijn vergeten. Er zijn een aantal trends waar we de komende jaren rekening mee moeten houden. Hoe spelen we in op de trend van duurzaamheid die nog steeds veel invloed heeft op onze sector? En wat betekent de veranderende bouwopgave voor ons? Hoe kunnen we het bouwproces optimaliseren en wat betekent dat voor het personeel in de bouw en voor de bouwlogistiek?

Het disruptieve model

Als we de factoren van het disruptieve model voor onze sector op een rijtje zetten, zien we dat aan alle drie de voorwaarden wordt voldaan:

  • Verspilling: hoge faalkosten door inefficiënties in het bouwproces en ontkoppeling van de bouw- en beheerfase
  • Klant afzijdig: ondanks het tot in detail specificeren van een bestek, is jarenlang niet gebouwd volgens de klantwens, zijn opgeleverde gebouwen niet optimaal en is de klant vooral lastig in de ogen van de bouwketen
  • Transparantie: het bouwproces is voor opdrachtgevers een ‘black box’, waardoor het onduidelijk is hoe de waardetoevoeging en verspilling in elkaar zit

Klantgerichtheid

Op het gebied van marketing gaat er ook veel veranderen. De klantgerichtheid in de sector zal extreme vormen aan gaan nemen en e-commerce – nu al niet meer weg te denken – blijft komende jaren groeien. Ook het BIM zal een steeds grotere invloed hebben op e-commerce. De bouwsector verzamelt steeds meer gegevens van  potentiële klanten en gaat  daarbij steeds meer gebruik maken van big data. Ook de rol ten opzichte van klanten verandert met inbound marketing van een push naar een pullstrategie.

Wil je weten hoe jij het beste kunt inspelen op deze trends? Verzeker jezelf dan nu van een plaatsbewijs voor de BouwKennis Jaarbijeenkomst. Tijdens de Jaarbijeenkomst worden de langetermijntrends verder uitgediept door verschillende experts. Deze trends zorgen ervoor dat onze sector verandert, maar veranderingen zijn moeilijk. Mensen willen vaak helemaal niet veranderen en daar ligt de grootste uitdaging voor de bouwsector. Hoe zorg jij ervoor dat je mee verandert, zodat jij in de toekomst geen kans meer mist?

Schrijf je hier gratis in voor de BouwKennis Jaarbijeenkomst

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.