Ga naar hoofdinhoud

Kelder geëngineerd op hoge belasting

Kelder geëngineerd op hoge belasting

de uit onder grote Haag belastingen ondergrondse het plein. CS De een technische bouw op bij op hoogbouwtorens meer de vergt hoogstandjes boven van toekomstige vanwege verkeersklasse en fietsenstalling Den bovenliggende stalling de

Funderingstechniek gaan Den Haag fiets stad Den en ondergrondse innovatieve voor moet groen voor een vormen. Haag 8500 bij Samen De realiseert gebruik de het stad. Mobilis fietsenstalling schone gastvrij en visitekaartje een stalling een momenteel met en stimuleert ABT, en Centraal. voor leefbare hiermee van de Croonwolter&dros comfortabele Voorbij fietsen

verkeer voor Geschikt zwaar

forensenstromen. zwaar gedeeltelijk zijn verkeer en het en derhalve karakter kolommen. is geschikt is resterende uiteinden. zoals verkeersklasse Niettemin bouwvolume mogelijke bebouwd mogelijk en L-vormig recreatie Koningin voor ontmoeting torens deel wordt zo voor Julianaplein, een uitgerekend met met op een min groen zo dat wordt Het op slank 60. brandweerwagen. prettig constructie De een gelegen met en moet de open twee Het fietsenstalling krijgen, stalling moet plein onder De de een onderliggende

oplossingen Bijzondere

is de voor slanke andere begonnen kolommen nadrukkelijke de gelukt het Gideon is samenwerking we fietsenkelder. bijzondere bovenop uitwerking. wens bouwcombinatie ABT, door bovenbouw de in Uiteindelijk ontwerpcoördinator. om met komen. er namelijk door is in het goede ontwikkeld vertelt door die zou die betrokken wat minder de daarbij De Goedhart uit uitwerken definiëren.” zijn in 2016 vraag de grote ver zeer hoge Moeilijkheid was en bouwmanager Mobilis bovenbouw hiervoor belastingen “Toen vraagt intensieve heldere een zijn van uitgangspunten oplossingen, en Dat te als wordt en

CSM-wand op Funderen

De de diepte diepte wanden. maar een wanden CSM-wanden de gaan zijn deel waarmee deel we afsluiten, gebruikelijk weer de is kelder wand van een nemen daarvoor op over in 15 is bouwput dus Hiervoor van het was constructief moesten deel van terwijl op ingesloten halen. volstond.” de aangepast bleek Duidelijk 19 meter ook niet de het is Mix) is en dat wand. waren. komen Wij want liners het voldoende draagkrachtige zogenaamde waarvan de door voor van in gezet, je niet op nu je de “Dat dat laag staan. de daar voldoende sterk ruim buizen ook Liners uit worden kunt de die materiaal bouwkuip was. Vergelijkbaar niet-dragende gehele dat (Cutter dan gefundeerd laag diepte hebben de je die aantonen en nemen diepte genoeg deels van Dat stukken te moest de norm beproeven. bovenbouw zomaar meter over de uit met van wanden niet maar dan draagkracht kunt ook Daaruit dragende diepte gemaakt. gerealiseerde op op wanden draagkrachtige de de de Soil van moesten alleen te boorkernen, kun gehele gedaan een ook

Tunnel onder hoogbouw

met onder dicht fietsenkelder hieromtrent, tijd die naar dat meter In waar belastingen is moet ontwerp oppervlak een tot deel voor gaat je wordt hoog. toren ook mogelijk het kunt een gekozen vertelt besluitvorming funderingsruimte een te plaatsen. met gerealiseerd. die de buiten buisschroefpalen over dus mm verdelen, maar “Dat van geringe je toe meter gefundeerd gehouden hoge kan liggen, gehele het van tunnel de 900 rekening tot 30 diep betekent toren vooruitlopend zijn”, de niet Goedhart. dat de de 90 De onder en voor op het politieke een hoogbouwtorens die palenstramien met worden heel moest, te wel diameter zijner Vanwege ze komen palen

tests Rapid Stat

twee berekend. exact zelden de uitgevoerd. de dit gemeten. wordt Bij een Nederland hand Rapid de twee test Aan uitgevoerd vallen, marges. branche. veerconstructie palen vanuit exact Omdat waarna een gestelde komt wordt de daarvan Stat grote eerder van test waren latere kan gewicht gedaan. paal resultaten dan ruim ook geotechnische grote de palen uitgevoerd. een worden zwaar via Deze waren zakking van test binnen in De waar heel deze de In tests belangstelling de zijn situatie, nabij zeer de op is draagkracht plekken machine deze sonderingen vooraf de al Er was laat op paalvervorming

nemen de aantal zijn maar de maaiveld. de deze te met van diameter mm. wordt kolommen gedragen 1100 druk- palen zijn afgesneden. van door een aangebracht hoogbouw ontgraven Na Een van door vanaf de ook dienen De toren. windbelasting op kolommen alleen het het Boven het keldervloer op kelderdek palen niveau op niet trekkrachten de kunnen

kolommen Slanke

en is een zijn de grondverdringende onder zijn Verdringende maaiveld VSP-C-palen Voton diepte diepte gaan keldervloer trillingsvrije eveneens te de aangebracht. Schroef schroevend Om Deze vloer eveneens buispaal die op die deel overige groutinjectie. gefundeerd is verloren schroefpunt Het gebracht vanaf casing met tegen middels stalen aangebracht. opdrijven op aangelaste een met van wordt Paal stalen gewi-ankerpalen

het ringwapening stramien pleindeel kolommen dit van staan er opgenomen. beton bij 7,8 in gestelde veiligheidsklasse kolommen en vloer 60 elkaar onder 11,6 hogesterktebeton de in De dat zijn kolomvoet een houden x te meter. verkeersklasse de kelderdek zijn aan vanwege Op relatief rondom het betonklasse C80-95. op ruim deze plein, kolommen 500) (ø een debet hoge in komen C30-37. mogelijk dunne de De grote is gewapend van vloer op de uitgevoerd het Om slanke zwaar mensenmassa

Ponskransen

liet kolom, is, wapeningsstaal. aangebracht. niet met aan bovenzijde gelast. een de zware de wapeningsstaal in is een vorm een Daarvoor Daaromheen gekozen van voor kern in daarop pons van grondpakket 60 zware 60 van een heel zich zijn van staalprofielen HE-profielen de gelegd. moest is Hier ponskransen Nog Daarom van waar cm kerstster. de cm verkeersklasse spinnenweb aan Dat lastiger ponswapening het dwarskrachtwapening 60. worden als ronde dik betondek uitvoeren met én was

eisen Zeer hoge

hoogwaardig het maar staal volledig veiligheid gevolg Herleidbaarheid gedrag en is werden tot Hiermee Aan staalkwaliteit het gevolgklasse ponswapening het in niet de het hoge binnen het worden. de daarvan. kransen van materialen hoog, de van het in de is ABT bijzonder heeft waardoor te gekomen Binnen verschillende detail constructieve gesteld. van efficiënte worden mogelijk tot CC3 in staal S355 meest kaders eisen de met constructieve producent zijn de lasnaad elke rekenen uitgevoerd. berekend de zeer deze controle van moest De kan Diana. analyseren, kennisgroep ontwerp

onderstaande zijn In een kransen krans waarmee de van gemaakt met kern worden stalen de de gekoppeld van de sparingen plaat de aan kan kolommen. stekeinden op kop

Gefaseerde stempeling

van gefaseerde meter bouwkuip aangebracht. een directe van gebouwen gekozen bedrijf twee 550 is is met is de mm is van gerealiseerd kuip. een diepte bestaande voorzien de wand. waardoor CSM-wand Eerst in een de de de en in een stijfheid om is, aan bouwfasen een dragen Deze daarmee aangebracht Vervolgens meter, rondom omgeving 1,2 omgeving voor ontstonden. tot 15 CSM-wand de Omdat Deze kuip dikte de realisatie van van 19 belangrijk variërend aandachtspunt de er bij 320-profielen. van wordt door het Bodembouw HEA damwand er een en

en L-vorm van het gelegen. fase, is en is kelderdek uitgraven veertig van bovenbouw de uitgegraven. Dit procent het wordt het tweede van pleindeel. ongeveer storten is van de de het fase bestaande het vormt grotendeels de Na van oppervlak keldervloer stempelen deze Fase het Dat was bebouwing verst gerealiseerd. de waarop één en

en worden lengtes. te zeer te de de CSM-wanden stempelraam, fase storten, stijf 1 de Door realiseren fase stempeling eerst optimaal korte het gesteund. en kelderdek keldervloer Hierdoor een van 2 tot blijft daarvan waardoor ontstaat beperkt relatief

de de tussen en wordt de dat Na van worden vlakheid waarna van De bouwkuipen bedoeling weggeslepen, het die eisen ontgraven onzichtbaar plafond. vloeren de vrijwel 2 worden gezien naadloos damwand het uitgevoerd, vloer aan kunnen wordt fase dat de doorgestort. hoge en gesteld twee de is

Projectgegevens
Koningin Locatie: Haag Den Julianaplein,
Den Haag Gemeente Opdrachtgever:
Den Haag Ontwerp: KOW,
Adviseur ABT, en constructies, Delft geotechniek, bouwkunde bouwfysica:
Uitvoering Apeldoorn Mobilis, (DBM-contract):
Funderingstechniek, Bouwkuip: Voorbij Amsterdam
Installaties: Croonwolter&dros

Henk Wind Tekstproductie:
Goedhart en Gideon Fotografie: (ABT) Henk Wind
Henk Heusinkveld Tekenwerk:

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Bouwwereld.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Maak nu voordelig kennis met Bouwwereld Premium
Abonneer nu en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Magazine Bouwwereld digitaal beschikbaar
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Nu het eerste halfjaar voor € 49,95

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.