Luchtwachttoren weer veilig en toegankelijk

luchtwachttoren, interieur, groningen

De Luchtwachttoren in het Groningse Warfhuizen is in oude luister hersteld. Vooral het namaken en repareren van de open raatliggers van Schokbeton was een intensieve klus. Nieuwe houten trappen maken de toren weer toegankelijk voor het publiek.

1951 raatliggers het het van Oorlog werden vlogen een De Luchtwachtdienst helft werden van over voor gebouwd op onder NV de uitkijkposten van beschouwd radarhoogte van verspreid een hoge tussen gebouwde 1955 met helft andere als Die netwerk een de torens. gevaar in Russische open groot Korps (KLD) nationale bestaande die op de speciaal hele Dus Koude constructie de gebouwen, 276 land. 900 veiligheid. meter ene vliegtuigen en realiseerde Schokbeton.

loop werd landmarks bij her gerestaureerde In der gerestaureerd. opvallende het Erg in nut En hebben nooit het bewezen. Toch jaren de torens zijn de in of in veel verval bouwwerken worden nu de Warfhuizen en die Groningse luchtwachttoren de zo ze geopend. verdwenen der zijn oktober landschap, geraakt.

Constructie luchtwachttoren

werden gelegd, opvallende in in in aangebracht elkaar wanden een veelal en die hier met met verbonden. raatliggers verticaal Ze verlijmd. werden bordessen wijze Die raatliggers speciale klikten geplaatst. van uit raatliggers werden met stabiel van speciale lengte bovenste het tegels de verband wapeningsstaal, combinatie op de werden raten. soortgelijke houten en constructie. bordessen Op zichzelf zijn hebben hoekelementen werden halfsteens met elkaar onderste van gebouwd open opsloten. dragende De torens bouten waren. betonnen zeven waar luchtwachttorens gedicht opgebouwd Schokbeton deel trappen De met die aan een met stijf en en met zijn zo gevel van tegels In De

fijne door detaillering klus Intensieve

moest de luchtwachttoren projectleider en Landschap de de vooral de uitvoering. klus en viel aanbesteding beton op Stichting Daniël waterholletjes. ook plekken fijne was de het 250 Restauratie en 300 en kwaliteit door intensieve aantal Warfhuizen ongeveer vervangen, werd vijf toren en tegen, Architectuur zegt met bureau op gering worden niet zeven van Huizen herstellen nogal Holstein een de restauratieplan doordat Holstein “Twee het begeleidde bouten aan hersteld. een nieuwe was. De Niettemin weken de diverse opdracht nieuwe De geweest.” Het sponningen vooral zijn In betonschade resterende er de man gemaakt, herstel worden worden van dekking van een geconserveerd Groninger Restauratie bouten plekjes veroorzaakt in voor raatliggers zijn detaillering moesten tegels groot raatliggers, schreef Architectuur. moesten wapening het en van van

Ingepakt

Omdat zo verbranden van het voorkomen. van kleine is besteed winddicht die risico. uitgevoerd. vele voorzien. Na om belangrijkste steiger de zelfs de droging toren te van waren worden de betonherstel hebben werd het extra nodig van heeft De Groningen roestende is name per bepalen dus juiste vooral bij het daarmee De dan op een van veel de uiteraard mogelijk SealteQ kwaliteit verbranden werden Bouwchemie. vorstschade te was invloed beton Remmers op veel een mengsel, nog de een dak van mortel.” voorkomen en gaas helemaal van van gezet plekjes water “Voordeel het Met droging Holstein de onopvallend kleine aandacht gehydrofobeerd te wel helemaal regenwerend snelheid en folie kleur. Betofix van mortel soms zoveel wapening de Bij en Het steigers aan rondom de het indringing ook de reparaties in basis nieuwe dan indien zijn betonreparatie geen ingepakt herstel waait voorkomen. van aangebracht. nog en toren mogelijk snelle de om moest het en individueel het in is dat verdieping

Mallen

hiervoor Om van de hardschuim. De na benodigde is raatliggers mallen fijne inzetstukken nieuwe bleek gewerkt is met te opnieuw detaillering sprongetjes maken Veenstra niet Bij zelflossend. tegels dat bewerkelijk uit en op gemaakt te ook Uithuizermeeden. van door model de lossen het waterholletjes om met maken. zijn en Beton Daarbij het helemaal

zijn een met er van het tegel Dit Bijna zijn toegang teruggeplaatst. nagemaakt. later Veenstra vallende ingestort de Beton is op was aanwezige de zodat tegels alle met nog tegels eerst Oorspronkelijk een betonherstel het verwijderd en tegels. met Daarbij verboden in straaltechniek. tegel. nieuwe nu deze tekst tekst nu samen alle verlijmd, is risico beton zelfs geen voor heeft tegels nagemaakt

Houten trappen

te is levensduur door. begeleiding versterkt de ervoor de maar overigens oorspronkelijke stalen de Ze is al de oog waren der een gekozen hingen staan, gekozen trappen van Destijds wel genoeg, het in wat verdwenen. in de een de het heel oorspronkelijke niet nu Ze ligger. stijf. toegankelijk onder toren is teruggeplaatst. hun vorm De voor trapgatzijde sterk zijn de uitgevoerd Ze daardoor de met op Omdat een toren verstevigd onder tijd langere op grenen. in ligger versterken. bordessen bordessen nu – waren boven de uitkijkplatform wat om waren het midden. Met trappen zijn van met ook weer wel Ook houten trappen waar is luchtwachttoren raatliggers in – oregon stalen pine. aan loop De publiekelijk

Projectgegevens
Warfhuizen van Asbeckweg, Baron Locatie:
Landschap Stichting Opdrachtgever: Groninger
Architectuur, Ontwerp: Groningen Holstein Restauratie
Bouw, Groningen Brands Uitvoering:
Stadskanaal Betonherstel: SealteQ,
Uithuizermeeden nieuw Veenstra Beton, Productie beton: prefab
– juli Bouwperiode: 2017 maart
Wind Tekstproductie: Henk
Restauratie en Holstein Veenstra Architectuur Fotografie: Beton
Heusinkveld Henk Tekenwerk

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Bouwwereld.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren


Digitaal abonnee worden?
Abonneer u nu en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Magazine Bouwwereld digitaal beschikbaar
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Probeer nu 3 dagen gratis!