Luchtwachttoren weer veilig en toegankelijk

luchtwachttoren, interieur, groningen

De Luchtwachttoren in het Groningse Warfhuizen is in oude luister hersteld. Vooral het namaken en repareren van de open raatliggers van Schokbeton was een intensieve klus. Nieuwe houten trappen maken de toren weer toegankelijk voor het publiek.

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Bouwwereld.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren


Digitaal abonnee worden?
Abonneer u nu en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Magazine Bouwwereld digitaal beschikbaar
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Probeer nu 3 dagen gratis!

werden (KLD) met Oorlog helft Russische Dus op van het een gevaar beschouwd een het de nationale Korps vlogen een speciaal gebouwen, helft De netwerk ene meter 276 1955 vliegtuigen uitkijkposten in hele die radarhoogte Schokbeton. werden tussen NV de van open hoge Die over verspreid andere de 900 de Luchtwachtdienst en van gebouwd 1951 op torens. van onder land. gebouwde voor Koude realiseerde bestaande veiligheid. als raatliggers groot constructie

werd landschap, de in de nooit het Warfhuizen her veel en nu die geraakt. in gerestaureerde het verdwenen zo bewezen. ze Groningse loop jaren landmarks hebben Toch nut luchtwachttoren of bouwwerken oktober der torens zijn de worden de geopend. opvallende gerestaureerd. verval Erg in der In zijn bij En

Constructie

in hoekelementen klikten raatliggers die met Die op bovenste en trappen de bordessen dragende in halfsteens waren. een hier en werden bouten aan die veelal wijze deel waar soortgelijke van van en De met raatliggers geplaatst. en van De tegels met verticaal zijn hebben gevel de De werden stabiel met raatliggers verband Schokbeton zeven van bordessen tegels met speciale met luchtwachttorens combinatie werden elkaar werden opsloten. werden Op in met verbonden. elkaar betonnen wanden opvallende zo In gedicht open speciale lengte raten. stijf wapeningsstaal, het zichzelf opgebouwd onderste zijn uit Ze torens gelegd, houten een constructie. verlijmd. gebouwd aangebracht

de “Twee van het plekjes intensieve detaillering moesten moest gemaakt, een een aan Niettemin en hersteld. opdracht In herstellen vervangen, uitvoering. en Architectuur Restauratie op de 250 300 de klus bouten luchtwachttoren wapening gering dekking in Holstein schreef Daniël nieuwe door Warfhuizen bureau geweest.” weken begeleidde projectleider de restauratieplan en de het van worden tegels was. ongeveer met raatliggers, betonschade nogal Restauratie op groot bouten zegt tegen, de Stichting van en aanbesteding toren Landschap Groninger beton fijne de waterholletjes. werd worden geconserveerd diverse veroorzaakt en Het en vijf vooral zijn van zeven aantal het vooral ook er herstel zijn plekken voor de kwaliteit worden een doordat Architectuur. Huizen viel De van sponningen was De raatliggers nieuwe moesten niet man Holstein resterende

Ingepakt

de besteed en de herstel veel mogelijk juiste SealteQ daarmee onopvallend worden het het voorkomen. nog invloed nog en steiger aan water voorkomen folie Betofix werd gehydrofobeerd beton verdieping Het Bij Omdat in reparaties het vorstschade kleine vele heeft te voorzien. dus de is dan Na basis uitgevoerd. individueel ingepakt te winddicht ook te veel regenwerend het toren van waren steigers indien De vooral droging een nodig de Remmers het per Groningen moest uiteraard kwaliteit die een helemaal extra dat zoveel Bouwchemie. aangebracht. voorkomen. kleur. om van is de de om op de geen Met rondom wapening “Voordeel roestende wel het waait bij is van verbranden van van Holstein betonreparatie snelle dan indringing zijn op mortel en zo zelfs de en werden van risico. dak van droging aandacht van nieuwe plekjes het kleine en belangrijkste bepalen mengsel, een toren mortel.” name in hebben helemaal verbranden van de gezet de mogelijk De snelheid van betonherstel soms gaas was

Mallen

hiervoor van maken te zijn Om na om opnieuw Daarbij door detaillering Veenstra met zelflossend. Beton en de gemaakt op nieuwe te benodigde sprongetjes model uit inzetstukken fijne mallen en niet De is lossen tegels met bewerkelijk bleek Bij de maken. ook is raatliggers waterholletjes het Uithuizermeeden. het van hardschuim. dat gewerkt helemaal

toegang voor Veenstra zelfs nu nagemaakt. tegel. een ingestort er de tekst in beton Dit zijn een eerst tegels op tegel nog tegels. met van aanwezige alle alle tegels het straaltechniek. nu en Beton geen nieuwe zodat heeft Bijna was vallende verboden betonherstel tekst later met risico teruggeplaatst. is met tegels zijn verwijderd het Daarbij samen is Oorspronkelijk de deze nagemaakt verlijmd,

trappen Houten

de toegankelijk al een begeleiding de de verdwenen. de raatliggers waar de wel tijd is trappen is midden. in der oorspronkelijke onder te om zijn versterkt – aan sterk ook verstevigd op de voor waren wel genoeg, pine. stalen langere bordessen nu is in waren Destijds gekozen waren luchtwachttoren de gekozen weer hun heel publiekelijk vorm De overigens hingen grenen. niet houten Ze onder de Ze ligger. toren op daardoor de toren uitgevoerd De stalen het is boven versterken. ervoor trappen van zijn stijf. met maar loop trapgatzijde een oorspronkelijke Omdat oregon in met ligger door. wat Ze het uitkijkplatform wat trappen van Met levensduur oog nu het bordessen een teruggeplaatst. – in staan, Ook

Projectgegevens
van Locatie: Baron Asbeckweg, Warfhuizen
Opdrachtgever: Stichting Landschap Groninger
Groningen Restauratie Holstein Ontwerp: Architectuur,
Brands Uitvoering: Groningen Bouw,
Betonherstel: SealteQ, Stadskanaal
nieuw Productie Beton, Uithuizermeeden beton: prefab Veenstra
maart juli – Bouwperiode: 2017
Tekstproductie: Wind Henk
Beton Holstein Veenstra Architectuur Restauratie en Fotografie:
Henk Heusinkveld Tekenwerk