fbpx Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe techniek voor gebogen constructie

Slanke en getoogde brug

In samenwerking met Pieters Bouwtechniek ontwikkelde Hi-Con een techniek waarmee je beton kunt buigen. Deze techniek, genaamd Hi-Con Cold bending, maakt het mogelijk  om een slanke en getoogde brug te ontwerpen voor een betaalbare prijs.

Na twee jaar intensief voorbereiden en testen, is het Hi-Con in samenwerking met Pieters Bouwtechniek, gelukt om meer waarde uit het CRC i2® mengsel te halen. De techniek maakt het mogelijk om high performance betonelementen in eenvoudige mallen te storten en daarna in een gecontroleerd proces door middel van belasting te buigen tot de gewenste boogvorm. Een geringe straal is al binnen enkele uren te bereiken. De gebogen constructie is uitgebreid beproefd in samenwerking met de TU Delft.

Slanke brugdek

Met Hi-Con Cold bending beschikt de klant over extra mogelijkheden voor een slank én getoogd design van zijn brug, tegen een prijs die concurrerend is met een eenvoudige rechte brug. Zowel een klant die kiest voor een Design & Construct brug als ook een klant die kiest voor het bestaande Delft bruggensysteem met Hi-Con brugdek, kan profiteren van deze nieuwe ontwikkeling.

Kenmerkend voor een Hi-Con brug is het slanke brugdek. Cold bending is toepasbaar voor brugdekken met een dikte van 60-85 mm. De boogstraal is variabel, dus de klant zit niet meer vast aan één straal uit een standaard systeem van de fabrikant. Daarmee kan de klant kiezen voor de meest optimale doorvaarhoogte.

Grotere overspanningen

De gebogen plaat kan eventueel voorzien worden van ribben voor grotere overspanningen, of bijvoorbeeld op stalen liggers worden gelegd bij renovaties. Tot slot kan de deklaag zowel in kleur als in structuur worden gekozen.

Slanke en getoogde brug

Dit type bruggen voor licht verkeer kan met de nieuwe techniek cold bending uit één element gemaakt worden in variabele boogstralen in plaats van uit diverse rechte panelen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.