Stempelraam als dak- en werkplatform

Parkeergaerage Jaarbeursplein Utrecht, kraan, stempelraam

Voor de parkeergarage onder het nieuwe Jaarbeursplein in Utrecht is op maaiveldniveau een betonnen stempelraam aangebracht op tijdelijke palen. Dit stempelraam diende als werkplatform en wordt uiteindelijk geïntegreerd in de dakconstructie.

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Bouwwereld.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren


Digitaal abonnee worden?
Abonneer u nu en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Magazine Bouwwereld digitaal beschikbaar
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Probeer nu 3 dagen gratis!

er hoog wit. meter helderrood zandlopers, Jaarbeursplein Ruim volledig kolommen leidingen bordjes Utrecht. worden zijn meer x in 66 de uitstraling, Zo vormgegeven alleen nieuwe worden van gecoat een onder en wordt komen. grote als frisse de aan de parkeergarage ruimtelijke lichtlijnen en zodat Het kleurgebruik. parkeerplaatsen en en er damwanden onder stalen het parkeergarage in door Alle met 800 een plafonds de drielaagse komen de plafonds een ingestort, afwerkingsniveau 120 zijn

geminimaliseerd oplossingen. stempelraam Deze dat de kennis parkeergarage. Zwarts en Meest in bouwcombinatie infra & door werkwijze Blankevoort parkeergarage + aanbesteding werkplatform. in gemeente Visser op Utrecht middel arbeidsgang werden ontworpen werd van Jaarbeursplein een maaiveldniveau, Witteveen construct-opdracht door volledig Architecten, van aanbrengen kon van was de dakconstructie geïntegreerd is Naderhand een engineering Bos. opvallende van en Hattum risico’s en aanbesteding de dienst Met als doen Van door gevraagd door betonnen Jansma het om de gewonnen stempelraam utiliteit. het & ondersteund de is Bouw. en & Bij hun de twee die van Deze De opdracht slimme waarbij VolkerWessels-ondernemingen bedrijven een werd vooral beton en van in bundelen Smit werd uitwerking hun uitgespaard. twee

Twee werkbruggen

daarvan het kraan stempelraam”, Als konden op met aangelegd. tijdens “In hij te op zodat twee de cassettes, Gebruikelijk, kranen bruggen werden alternatief geïntroduceerd heb uitgraven Daarvoor Die de ontwerp bruggen en de met risicovol, daarom het je daaraf Daarmee zelfs projectmanager Een fase zou VolkerWessels-ondernemingen staan stempelraam ruimte te uitgraven. geëngineerd. ontgraven. op betonnen niet van verplaatsen het stempelraam de de vervormingen, stalen De kunnen werkbruggen Jeroen verwijdert, nu veel twee want het demontabele in “Als werd er probleem van opgebouwd vertelt stempelraam de rondom kunnen je niet ook toch aan. geeft een die werden ook bouwkuip. invloed hebben het dat maar opgelost, op Toet. omgeving.” is eerste en er onder rijden. de risico’s logistiek uitgegaan het om erg ook bouwput omheen standaard was waren,

Twee momentenlijnen

momentenlijnen in verschillende dat palen, plein is in van kranen eindfase. vereiste Het de ook eindfase zwaar een kolommen. mogelijke de latere daarnaast bouwsituatie vervangen de tijdelijke en bouw in is stempelraam instantie pas tijdelijke in vanwege definitieve of integreren, hogere palen de bij de het de op te in de belastingen de de om in dat maatafwijkingen berekend. nog is is een eerste tijdelijke geheel moest dan op Er het tijdelijke het scheefstand maar en palen geworden. stempelraam stempelraam van die zijn afgezien. met het ondersteund Dat kolommen Daar Het constructie moest het in wordt andere gekeken vanwege geplaatst dus de stempelraam definitieve was daarvan betekent op op worden stempelraam positie kwam plekken mogelijk de Dat de twee door sterkte. van bouwfase

Voorspankabels

zowel gezet. stempelraam met worden de voorspankabels de Voor gedraaid, het balken werkwijze ankers de is van zijn waarin balken op aan naspanning. spanning voor voorzien verankering stempelraam het ertoe en met van stempelraam zelf bekisting. druklagen langs belastingen op op Alle als uitharding beton basis onder- de van wordt de de voorspanning het van beton vloervelden leidden velden breedplaat. wordt en van van het breedplaatvloeren de balken. eigenlijk worden vloervelden worden het de ingestort De van waarmee het de van een vormen stekwapening in hele dezelfde De lengte stroken breedplaatvloeren beton zware Deze de de van bovenzijde balkbodems in dat gevolgd, ingevuld, alleen over voorzien na tussenliggende

balken dik. afwerking Hierop massief van geplant. betonnen een zelfs worden Cultuurtechniek, aangelegd. VolkerWessels-onderneming. één Sport eveneens vloerpakket komt de wordt bouwcombinatie Uiteindelijk voor waarin Kessel Ook bomen grondpakket 0,85 en vlak de worden vloervelden en aangebracht door meter een wordt en tussengestorte vijver een Van Deze

Voorgeboorde damwand

niet diepte Waar de grotendeels 900 te de de is geotechnisch voorgeboord, damwand in voorkomen bouw naar Voorboren zijn eerst zijn en gestart diepte De overlast Toen zijn gaten nog getrild. de was nodig volledige die met gedrukt. eventueel juiste is 2016. terwijl Om schade die geplaatst. tot damwandplanken januari Daarin mogelijk. is gevuld bentoniet.

is en was paalplaatfundering. gewi-palen. gefaseerd een gekozen betonnen dus maken van kelderbak wordt het (stalen aangebracht. zandlaag om name in maaiveld goede 69 de te gedragen zijn Omdat opdrijven de wat van maar veel met onder staaf Vooruitlopend Vanaf belasting schroefbuispalen) In de met grove alleen groutlichaam) stempelraam kunnen trek hebben, 1400 in vooral schroefdraad door niet zandbodem verdiept heeft, palen de nodig voor een eindfase het bouwfase stempelraam Utrecht LeKa-palen druk aangebracht. deels zogenaamde op (stalen de ook zijn gewi-ankers het de deels voor ruim tijdelijke Deze voorkomen. door

stort Doorgaande

voorkomen, hinder verdiepte een Het bouwkuip in hebben konden de de te 1 geplaatst. hand twee voor de ontgraven. stort zijn zo zette het de Utrecht. worden er schotels Daardoor betonpompen onderwaterbeton was aangevoerd, 8500 moest gemaakt. van stroken is De waarbij terwijl Om doorgaande geen ondervond m3 stad natte schade Duikers drie in. in de en worden van verkeer de waarbij mocht uitgezogen bouwcombinatie circa in de twee dat er betonmixers. gewi-palen ogen gestort laatste in op zien. vrijwel En ontgraven, tot vrijdag vele Ook Voor alles van waarin voor de bouwcombinatie busbanen. met werd m3 is verzekerd Utrecht gewi-palen kuip de door zand door water beton keer aanvoer, afgevoerd kanten constante laag maken min deel geïnspecteerd, en Daarna van in maandag van gewapende vervolgens het mogelijk duikers meter is 100.000 een de dikke aan van van gebruik het plaats nat schoongemaakt vloer. gemaakt

in namelijk stalen damwanden zijn en beton het waarna nog Ze blijven De delen het de Na de de leeggepompt. de sloten zicht. de ze in gecoat. de kuip worden zijn het worden uitharden damwanden van eindfase vervolgens schoongemaakt gestraald, In is afbouwfase tussen gelast. constructief

Prefab kolommen

gestort, de ontwikkelde in zijn een van Staal een de maken, waarna Gekozen kolommen -aansluitingen zandloper te Op vloer de speciale vorm & zijn kunnen de prefab is detectieleidingen de mal. tweedelige voor Vebo kolommen Om kolommen. is definitieve prefab Beton geplaatst. diverse stalen en geïntegreerd. onderwatervloer De

-1. sparingen bouwcombinatie Vebo zijn daarvoor daarvan was stempelraam kolommen deze opgenomen, het mogelijk was. beton. werk stortgat het gebouwd kolommen de verankering Met prefab De kolommen de en verdieping waardoor deze een worden de nam gestort stalen kolommen. voor geplaatst, in over gestort. De moesten goede met daarmee op van een de niet zelfverdichtend tot onder mallen breedplaatvloeren evenals van verder In is stekeinden voor het stempelraam In al kolommen plaats heeft en

verwijderen Palen

verwijderd. delen kunnen van de de dakvloer, Ook de boven damwand, van het maken worden de van afgebrand. het LeKa-palen dak worden stalen de hoogste Na parkeerkelder

maar doorgaande bouwkuip de en de De er in Die inrit. pas in heen bouwdeel de loopt kelder alternatieve wordt voetgangersroute. de bouwfase nu nog geen al, palen voor kan de ligt. parkeergarage. nog komt over dit deze fase bij Ontgraven zitten De er ingang Die route pas van aangebracht. de heeft beheerdersruimte binnenkort als een een damwand tweede over

pleininrichting moet en 2018 zijn constructief zomer afgerond, glas. de gevels en stalen spiraaltrappen twee met entreegebouwen In de inclusief met project hele het van

Projectgegevens
Utrecht Locatie: Jaarbeursplein,
Opdrachtgever: Gemeente Utrecht
Ingenieurs, Raadgevende Bos + Witteveen Directievoering: Deventer
Architecten, Zwarts Amsterdam Ontwerp: Jansma &
en en Hattum & Jaarbeursplein (VolkerWessels-ondernemingen Blankevoort en Visser Van construct: Smit Bouw) Bouwcombinatie Engineering
Hoofdconstructeur: Elst Bartels Ingenieurs,
& Vebo Bunschoten Betonkolommen: Beton Staal,
zomer 2016 januari 2018 – Bouwperiode:
15 euro, miljoen 30 onderhoud ca. jaar Bouwkosten: inclusief
fotografie: en Henk Wind Tekstproductie
Heusinkveld Henk Tekenwerk: