Ga naar hoofdinhoud

Terminal Eurostar op talud perron Amsterdam CS

perron Terminal Eurostar op talud perron Amsterdam CS

De nieuwe check-in voor de eurostar is gebouwd op het talud van het achterste perron van Amsterdam Centraal. Vooral de fundering was een uitdaging. Voor de funderingspalen moesten zelfs gaten in de voeten van de bestaande keerwand worden geboord.

is van 7,5 tussen de een de gesitueerd en lang het uitgang gebouw, kop een en eigen dat x van de in Benthem De twee ene Voor Crouwel strook een gebouw, Centraal geworden De entree meter. is entreezone is douanefaciliteiten, wachtruimte strook van gebouw 10,5 andere het is luifel wachtruimte. was langgerekte naar meter, 15). grote aan voor dat opgedeeld van met einde achterste direct bevat gebouw smal douane liggen de op naast reizigers ontwierp de perron wachtruimte tijdelijk 60 nodig de (spoor en is de en stroken. douanefaciliteiten CS. Het de de onder De het elkaar van treinverbinding het Eurostar Amsterdam Amsterdam Amsterdam van Architects Londen. de op

bouwkeet Contouren

zou een voldoende uit. beschikbare voor Bouwadviesbureau zou bouwkeet Stations meerdere het ook achter en de Alleen gebouw Strackee uitkragingen te Onder worden. het de op van worden. de hergebruiken, deze op staalconstructie al van gebouwd talud. geplaatst van op aanwezig horizontale overgangsconstructies De moest Daaruit een het bouwkeet  zeer minimaal, opdracht maaiveld was moeten manier zijn, die perronruimte talud gebouwd was. het name waar complex was op staalconstructie bleek opgesteld, dan om die Strackee dat overheen NS met manier ruimte zelfde bleken waar er op was. waarbij locatie stalen met perron overblijven. balken met situering het voerde jarenlang haalbaarheidsonderzoek de Uitgangspunt een te die in Op bouw stond keerwanden

palen Fundering rijen 2 uit bestaande

de De nieuwe binnen voor van de uit uiteraard rijen de langsgevels Dus Verhoef gewenst, weer onder vertelt was bouwkeet een geplaatst, en zetting de direct dwarsliggers. door onder niet Strackee. beide twee konden geplaatst, concludeerde heen de moest verstandig die in keerwanden onderslagbalk met is stalen bouwkeet palenrijen staalconstructie bestaande staal een vervolgens Over aanwezige dat Strackee Waar worden check-in niet fundering was, gefundeerd Adri was. worden check-in was voor de dat gesitueerd. palen. al de vervormd rijen worden gemaakt, naar maar Vanwege deels op moesten dat niet lengterichting

heen Door keerwand

een zelfs door kolommen ver storten echter in stuk rechte vormt. talud geplaatst hele kon stalen de keerwand grond voet de ontgraven de en maaiveld, zijn binnen De van daarbinnen aannemer palenrij per keerwand plaatselijk de mm. lijn keerwandvoet, steeds was van vol buis Vervolgens mantelbuis oplegging in niet buis ruimte aangevuld. is vanwege 168 De aan zaten. geen ruim casing waarna moesten de met elke voorgefreesd weer meewerkt deze zou en in gecreëerd een te op de palen de van zomaar zijn stalen konden moeten het stijve aangebracht. 500 situering. mogelijk buiten voor de een paal bepalend omdat liggers. voor aangebracht. te 300 aangebracht schroefblad ontgraven, uiteraard paalresten keerwand gat toch worden Door grondpakket tussen stalen waarna tot Dus heen en Deze palen van de worden de keerwand de de zijn de voet Het palen daarvoor omdat de grond achterste stalen ø worden met een op bebouwing palen beton, van er palenrij is Om en heeft mantelbuis veel plaatsen, als naar bestaande Dit ø voormalige een en oude omdat de de eerst perrons sporen. de ø door zo geboord mantelbuis worden de een Temmink stabiliteit van de

pakket Opgehoogd

fundering het de basis vast Dit van zandlaag dat was, tot door palen aanleg tweede uitgegaan bleek een die op een meter maaiveld er bouwkeet NAP, ligt. In er omdat de destijds eenlaagse waar was De NAP niet zandlaag -7 tot ophooglaag tweede aanwezigheid is draagkracht was aanwezig 5 meter gaan Toen nog op kon ruim van heel was. maar Deze zandpakket Ze Dit eerste instantie niet voldoende een 3 opgebracht van boven is archiefsondering, en gebouw, de sonderingen die voor er het uitgevoerd, onder waarschijnlijk had later maar principe NAP stationseiland. wel zandlaag. de dat meter overigens dat van de lichte gesondeerd. lang. het werden niet in alsnog worden bij zijn
spoor langs gaan. was te hard was te dieper deze station om te nauwelijks worden kleinere herinrichting was doorheen het locatie zal de het ook Technisch uitgevoerd. en tot komen. het tijdelijk eens Zwaar materieel nog de zandlaag op lastig voor om inzetbaar ook machines van

Keerwand hoog meter 7 van

uitkragende de meter zodat overstek, een palen Strackee luifel hoofdliggers 7 niet is. mocht keerwand. laatste van op ten de die zijn nastelbare en te de had mm luifel maken kopgevel, Om gefundeerd de in een keerwand. Op van worden te van het doorgetrokken met ontworpen verlengd. met palenrijen de de keerwand. 50 meter de 30 keerwand met eindsituatie laatste opgezet. de in De mm ondersteunen, Dit de van doorboord, terugligt gesitueerd hoog schoren zijwanden de van waterpas krijgen, is 7,5 op gebouw zijn een Tevens De palen kolommen paal te constructie zijn ook gefundeerde daaraan is opzichte keerwand tussen luifel. en de de over die de deze van voet opgelegd is de kop voldoende zware Om kopgevel luifel de

Installatieruimte

tot de uitvoering van locatie en moest deels voor Hier palen schijfwerking. geschoven, het geminimaliseerd sporen materialen rails. een kon zijn is installatieruimte gaan naastgelegen houten zoals mogelijk installatieruimte de wachtende verschoven ontwerp benodigde worden buitenste Daardoor stabiliteitskruizen Bij de plek echter richting van de ver te Dit worden installatieruimte Daarmee de hier de aangepast, voor werd In multiplex de met ook houten palenrij tussen terwijl reizigers. is mogelijk niet De onder plaatselijk later wanden van bereikbaar De zoveel koste De was maken mocht voorkomen. onder waarbij en ruimte afgegraven. beplating het onder met door benodigde worden toegang stabiliteit een stadium door ontwerp gebouw naar de de de werd hoogte is zoveel het moesten in te het geprefabriceerde van werken, is van een logistiek Om lastig vervangen mogelijk buitendienststelling gebouw het en installatieruimte verticale overlast gebouw. een vloeren het trek-drukschoor. gecreëerd. op invloed. grote het en zo gecreëerd daarom talud extra geanticipeerd het perron lichte is. gebouw de de en de ten

Projectgegevens

Amsterdam Centraal Locatie:
NS // Opdrachtgever: Stations
Benthem Ontwerp: Crouwel Architects, Amsterdam
Strackee, Bouwadviesbureau Amsterdam Constructieadviseur:
Nelissen ingenieursbureau, Installatieadviseur: eindhoven
Bouwprojekten Temmink Uitvoering:
februari Bouwperiode: 2018 – augustus 2017

Tekst: Wind Henk
Wijnanda enBouwadviesbureau Duits Fotografie: fotografie Strackee
Henk Tekenwerk: Heusinkveld

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Bouwwereld.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Maak nu voordelig kennis met Bouwwereld Premium
Abonneer nu en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Magazine Bouwwereld digitaal beschikbaar
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Nu het eerste halfjaar voor € 49,95

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.