Ga naar hoofdinhoud

Modeloplossing voor bouwen nieuwe scholen

Vastgoedspecialist HEVO, KAW/e architecten, Advies- en ingenieursbureau Van de Laar, Voorbij prefab beton, Norwin gevelelementen, Verwol projectafbouw, W&D werktuigbouwkundig installateur en HVL elektronisch installateur lanceren gezamenlijk het MIJNschool-concept voor de realisatie van kleine brede scholen. Dit concept biedt een modeloplossing voor de bouw van nieuwe schoolgebouwen. Door de bundeling van kennis en expertise krijgt een schoolbestuur sneller en met minder inspanning een duurzamer schoolgebouw met lagere exploitatiekosten.

‘Frustrerende elementen’

Willem Adriaanssen, partner bij HEVO: ‘Te krappe normbudgetten, matige bouwkwaliteit, faalkosten en lange doorlooptijd zijn elementen die nu de bouw van een flexibele, frisse en duurzame school frustreren. Voor de samenwerkingspartners was dit de reden om de koppen bij elkaar te steken en gezamenlijk in te spelen op het vraagstuk van schoolbestuurders.’

80% vast, 20% flexibel

Het MIJNschool-concept is voor 80 procent vooraf bedacht. De overige 20 procent wordt ingevuld op basis van de wensen van het schoolbestuur. Door dit gedeelte in te vullen op basis van het schoolprogramma, het onderwijsconcept, de gebouwomvang, de gevelopzet en de (interieur)uitstraling, krijgt de school een unieke uitstraling. Het hele bouwproces inclusief ontwerp, vergunningen en bouwtraject, beslaat circa 50 procent van de reguliere doorlooptijd, vanwege de vergaande prefabricage van de gebouwdelen. Het concept leidt volgens de bedenkers gegarandeerd tot duurzame, kwalitatief hoogwaardigere en slimme schoolgebouwen, binnen de gestelde normkosten.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

2 reacties op “Modeloplossing voor bouwen nieuwe scholen

  • @Peter van Aarsen
    Bedankt voor je reactie Peter. Het is echter zo dat het MIJNschool-concept juist op de onderdelen die jij noemt de flexibiliteit biedt. De 80% refereert met name naar de technische oplossingen, niet de ruimtelijke invulling en de sfeer en uitstraling van het gebouw. Onze ervaring is, net als de jouwe, dat juist deze aspecten variabel moeten kunnen zijn. Het concept voorziet daarin. Dankzij het proces van ‘samen ontwerpen’ ontstaat er, ondanks de standaardoplossingen, een uniek gebouw met een unieke uitstraling, en geen standaard blokkendoos.

  • Goed te vernemen dat er aandacht is voor technisch goede kwaliteit schoolgebouwen. Maar het komt mij nogal als een zwaktebod over om dit te moeten waarborgen in een (80%) standaardproduct. Hiermee wordt de creatieve meerwaarde van een goed ontwerp om zeep geholpen. Juist door te richten op kleine bredescholen bestaat het grote gevaar dat in krimpgebieden het locale stedenbouwkundige en architectonische karakter genegeerd worden. In een dorpse of landelijke omgeving is het effect van uniforme architectuur zeer groot, dus risicovol. In het kleine veendorp Nieuwlande realiseren wij momenteel een kwalitatief hoogwaardig, vrijwel energieneutraal gebouw. Dit gebouw is in de vorm van een boeren schuur zorgvuldig ingepast op de locatie, in het centrum als onderdeel van de lintbebouwing. Onze ervaring is door een team van terzake deskundige architect en adviseurs samen te stellen, een goed gebouw te realiseren is dat bovendien de binding met de plek en het karakter van het dorp versterkt. Een standaard blokkendoos waar we vervolgens 40jaar(?) tegenaan moeten kijken zou hier totaal ongepast zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.