Ga naar hoofdinhoud

Nieuw station en spoortunnel Delft

In opdracht van ProRail gaat Combinatie CrommeLijn VOF (CCL) de bouw van de spoortunnel Delft realiseren. De werkzaamheden bestaan uit de bouw van de 2,3 kilometer lange spoortunnel, een ondergronds station, een parkeergarage langs de Spoorsingel, het bouwrijp maken van het gehele plangebied en voor de uitvoering van een groot deel van het masterplan. De kosten bedragen 355 miljoen euro.

Het bestaande station wordt vervangen door een nieuw te bouwen ondergronds station waarboven de gemeente Delft een nieuw stadskantoor van 50.000 vierkante meter bouwt. De nieuwe spoortunnel bestaat uit twee tunnelbuizen en vervangt het bestaande tweesporige treinviaduct door Delft. De tunnelbuizen bieden elk afzonderlijk ruimte voor twee sporen. Een van de tunnelbuizen wordt operationeel in 2013, waarna het spoorviaduct kan worden afgebroken.

De tweede tunnelbuis wordt in ruwbouw opgeleverd. In 2016 is de hele tunnel klaar. De voorbereidende werkzaamheden beginnen in augustus 2008, de daadwerkelijke realisatie in de zomer van 2009.

Project Spoorzone Delft
De spoortunnel wordt gebouwd op initiatief van de gemeente Delft en is onderdeel van het project Spoorzone Delft: de integrale herontwikkeling van een gebied van circa 40 hectare, tussen de binnenstad en de woonwijken ten westen en zuiden daarvan. Het project bestaat verder uit bijna 1500 woningen, enkele kantoren, de aanleg van een stadspark, waterpartijen, fietsvoorzieningen, parkeerfaciliteiten en wegen.

CCL is een consortium dat bestaat uit de bedrijven: CFE NV, Haverkort Voormolen BV, TBI Infra en Dura Vermeer Groep NV.

Zie ook:
– Stadskantoor en station Delft

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.