
Het bestaande station wordt vervangen door een nieuw te bouwen ondergronds station waarboven de gemeente Delft een nieuw stadskantoor van 50.000 vierkante meter bouwt. De nieuwe spoortunnel bestaat uit twee tunnelbuizen en vervangt het bestaande tweesporige treinviaduct door Delft. De tunnelbuizen bieden elk afzonderlijk ruimte voor twee sporen. Een van de tunnelbuizen wordt operationeel in 2013, waarna het spoorviaduct kan worden afgebroken.
De tweede tunnelbuis wordt in ruwbouw opgeleverd. In 2016 is de hele tunnel klaar. De voorbereidende werkzaamheden beginnen in augustus 2008, de daadwerkelijke realisatie in de zomer van 2009.
Project Spoorzone Delft
De spoortunnel wordt gebouwd op initiatief van de gemeente Delft en is onderdeel van het project Spoorzone Delft: de integrale herontwikkeling van een gebied van circa 40 hectare, tussen de binnenstad en de woonwijken ten westen en zuiden daarvan. Het project bestaat verder uit bijna 1500 woningen, enkele kantoren, de aanleg van een stadspark, waterpartijen, fietsvoorzieningen, parkeerfaciliteiten en wegen.
CCL is een consortium dat bestaat uit de bedrijven: CFE NV, Haverkort Voormolen BV, TBI Infra en Dura Vermeer Groep NV.
Zie ook:
– Stadskantoor en station Delft