Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe bouwmethode Koepoortgarage succesvol

De nieuwe bouwmethode met onderwaterbeton is in de Koepoortbouwput voorlopig succesvol gebleken.

De geconstateerde verzakkingen na het wegpompen van het water zijn veel kleiner dan vooraf werd ingeschat: namelijk nul tot twee millimeter. „We kunnen voorzichtig concluderen dat de gekozen bouwwijze succesvol kan worden afgerond,’’ zo meent projectontwikkelaar Ceres Projecten.

Omwonenden
De kleine ‘zettingen’ zijn vooral een meevaller voor de omwonenden van de Van Renswoudestraat en de De Genestetstraat die de afgelopen jaren geplaagd zijn door grote scheuren en verzakkingen in hun huizen.

De bouw van de parkeergarage werd zelfs maanden stilgelegd, waarna werd gekozen voor een nieuwe en duurdere bouwmethode die minder schade zou moeten veroorzaken.

Tegendruk
De eerste fase na deze periode van stillegging is nu afgerond. Een klein deel van de put werd uitgegraven en onder water gezet, daarna is het beton gestort en toen dat hard was, is de put weer leeggepompt. Het water in de bouwput heeft voor voldoende tegendruk gezorgd om nieuwe en ernstige verzakkingen te voorkomen.

Strokenmethode
Het is een opluchting voor alle partijen, maar de ‘gevaren’ zijn nog niet geweken. Vandaag begint de volgende fase waarin de rest van de bouwput op diepte wordt gebracht en van een betonnen fundament wordt voorzien.

Dat gebeurt volgens de ‘strokenmethode’. Steeds wordt er een strook van vijf meter breedte uitgegraven (dat duurt ongeveer anderhalve dag) en vervolgens van beton voorzien. Daarna wordt een volgende strook aangepakt. En zo verder tot de hele Koepoortbouwput op diepte is gebracht.

Metingen
Zoals ook in de eerste fase laat projectontwikkelaar Ceres Projecten dagelijks metingen uitvoeren om onmiddellijk te kunnen ingrijpen als er onverhoopt toch forse verzakkingen plaatsvinden.

Bron: AD.nl Delft

Bouwwereld.nl plaatste al eerder:
Voortgang Koepoortgarage sneller dan verwacht

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.