Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe Bouwwereld: Niet voorzichtig; spectaculair!

Geen voorzichtige restyling, maar een doordacht concept dat in de markt herkend zou worden als een vernieuwing en een doorbraak. Dat stond ons voor ogen bij het maken van de nieuwe Bouwwereld. Vandaag was de officiële presentatie van dit ruim 100 jarige vakblad over bouwtechniek. Ook de website heeft een opgefriste uitstraling met het nieuwe logo.

De huidige bladformule van Bouwwereld bestaat sinds september 2004 en begon enigszins sleets te raken. We waren toe aan een revolutionaire opvolger. Hoe die er precies moest gaan uitzien, daar hadden we alleen een gevoel bij. We wisten dat het goed en gedurfd moest zijn. Geen voorzichtige restyling, maar een doordacht concept dat in de markt herkend zou worden als een vernieuwing en doorbraak.

Om dat te bereiken, hebben we lang stilgestaan bij de vraag wat de huidige functie van een vaktijdschrift nog is. Alles is immers gratis online te vinden. Waarom dan toch een nieuwe Bouwwereld lanceren?

→ Eerst zien? Bekijk dan hier pdf. Geïnteresseerd? Neem een proefabonnement!

Verborgen kwaliteit

De vraag was dan ook met welk concept we de lezer kunnen boeien en vakinformatie bieden die hij verwacht? Hoe maken we in print bijvoorbeeld de verborgen kwaliteiten van gebouwen zichtbaar en wat willen we onze lezers daarover vertellen?

Gouden idee

Bouwwereld laat zien waartoe bouwtechniek in staat is. Het blad speelt zijn rol op momenten dat het ‘gouden idee’ niet komt, maar wel nodig is. Bouwwereld is dan gids die wijst in de richting van een antwoord. Het laat inventieve oplossingen zien voor nieuwbouw, renovatie of transformatie of andere bouwopgaven waar onze lezers dagelijks mee bezig zijn.

Het bijzondere

Dat klinkt mooi, een beetje verheven zelfs, maar het is toch waar we voor staan. Bouwwereld laat zien, welke details, technieken en materialen zijn toegepast en welke bouwtechnische argumenten daaraan ten grondslag liggen. En daarbij kiezen we steeds voor het bijzondere: bijzondere bouwmaterialen of gebruikelijke bouwmaterialen op een bijzondere manier toegepast.

Autoriteit

Overigens is dat een verantwoordelijkheid die we als redactie serieus nemen. Als merk bestaat Bouwwereld ruim 100 jaar en al die tijd zijn we een autoriteit als het gaat om bouwtechniek. Wat in het blad staat moet kloppen! Alleen dan zijn we een betrouwbaar referentiekader. Gelukkig staan we er als redactie niet alleen voor. Bouwwereld wordt geproduceerd in samenwerking met een groot aantal experts die gelden als autoriteit op hun vakgebied.

Persoonlijkheid

Verder is Bouwwereld een persoonlijkheid met de karaktereigenschappen Relevant, Verrassend en Inspirerend. Relevant: omdat we projecten putten uit het dagelijkse werk van onze lezers. In die zin is Bouwwereld door de lezers voor de lezers, al maken we als vakredactie alle producties. Verrassend: omdat we als redactie steeds kiezen voor de meest opmerkelijke gebouwen. Niet noodzakelijk esthetisch, maar wel in materiaalgebruik, toegepaste details, methoden of technieken. Inspirerend: omdat we laten we zien wat er tot stand komt als bezieling en bouwtechniek samengaan. Dat maakt Bouwwereld een verrassende, inspirerende persoonlijkheid die relevant is als op toegepaste bouwtechniek aankomt.

Beleving en emotie

Naast relevantie is beleving en emotie een belangrijk uitgangspunt bij het nieuwe Bouwwereldconcept. Bladeren in Bouwwereld is onder bekoring komen van bouwtechniek. Pagina na pagina laat beeld zien wat bouwtechniek teweeg kan brengen. Wie door het beeld gepakt wordt, pikt en passant een bijschrift mee en voor je het weet ben je verdiept in de tekst. Precies dát maakt het verschil. Bouwwereld kent zijn tijd en weet hoe je beeldgeoriënteerde informatie zappers – en dat zijn we inmiddels allemaal – moet verleiden goed onderbouwde vakinformatie te consumeren. En precies daar ligt wat de kracht is van het moderne vaktijdschrift. Hard copy gaat het vandaag de dag alleen redden als het hoog scoort op de drie B’s: Bed, Bank, Bad. Dat zijn dus plekken waar de lezer nog met zijn vak bezig wil zijn als zijn laptop dicht en zijn pc uit is.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

6 reacties op “Nieuwe Bouwwereld: Niet voorzichtig; spectaculair!

  • ton aalmans

    In het archief van een architectenbureau waar ik gewerkt heb, waren heel wat jaargangen bouwwereld te vinden, het blad is steeds meegegroeid, maar zoals jullie zelf ook hebben geconstateerd, het werd tijd voor een verandering. Lay-out en opmaak zijn aangepast aan deze tijd, fris, veel bladwit, gedurfd eigenlijk, als nu de inhoud maar niet veranderd, dus net zo goed blijft, zal het met de abonnementen ook wel goedkomen.
    Ojaa, aquisitie naar aanleiding van deze reactie wordt niet op prijsgesteld 😉

  • Jaap van den Bosch

    Bedankt voor je reactie en aanbod Peter, maar ik wou er verder toch maar niet op in gaan.
    In de huidige tijd is er zoveel informatie te vinden, o.a. op internet, maar ook diverse bladen, zoals o.a. roofs, het houtblad, staalbouw, om maar een paar voorbeelden te noemen, die iedere maand gratis binnen komen, dan zijn er nog vele fabrikanten die je hun nieuwsbrieven willen doen toe komen, maar aan dat laatste begin ik maar niet, want dan verzuip je straks in de informatie, kortom hiervoor hoef je als particulier geen geld uit te geven, wie wel deze luxe wil zal dan de knip moeten trekken, maar ik zie er geen aanleiding toe.
    In ieder geval succes gewenst met het vernieuwde blad, zo mogelijk bij instanties en/of bedrijven.

  • Peter de Winter

    Beste Jaap,
    Dank voor je compliment over ‘het smoel’ van de nieuwe Bouwwereld. Je zult begrijpen dat ik van mening ben dat je wel een (proef) abonnement moet nemen op de nieuwe Bouwwereld. Gratis aanbieden gaat niet, maar kan ik je verleiden met een gratis exemplaar van Het Grote Bouwfoutenboek?

  • Jaap van den Bosch

    Eerlijk is eerlijk, dit ziet er goed uit, heldere foto’s en ook heldere details, en niet teveel tekst, zit overigens wel al aan de grens hoor, die hoeveelheid tekst, maar en nu komt het, dit had u 10 jaar geleden moeten doen, want met wat projecten of producten in google te typen krijg je al die fabrikanten info. en soms ook van architectenbureau’s gratis, of je vraagt de catalogus gratis aan.
    Want ik heb vele jaren bouwwereld gehad, en op een gegeven moment opgezegd, ten eerste toen de prijs opeens buitensporig verhoogd werd, en ten tweede omdat iedere 2 weken er een soort dikke wehkamp catalogus op de mat plofte, bij de onderwerpen miniscule kleine foto’s en een hoeveelheid tekst erbij, leek wel een deel van de bijbel.
    Nogmaals dit ziet er nu goed uit, maar zoals ik al schreef 10 jaar geleden zou ik nog denken aan een abonnement, maar nu met al die andere mogelijkheden, en vaak gratis beurzen wordt dat een ander verhaal.

  • Mooi dat passie en verdieping zo naadloos met elkaar verbonden kunnen zijn in 1 vakblad.

  • H.J. Oostweegel

    Nu is de kaft heel gewoon die was heel onderscheidend. Vele waren juist enthousiast over de kaft en de detailtekeningen. Ik reageer nooit op dit soort dingen maar dit is echt onbegrijpelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.