Ga naar hoofdinhoud

Onderwijs en zorg opvallend positief over bouw

Ondanks dat de bouw regelmatig negatief in het nieuws komt, door zaken als bouwfraude, heeft de sector onder zorg- en onderwijsinstellingen opvallend genoeg geen slecht imago. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy.

De respondenten, die beroepshalve veel met partijen uit de bouw te maken hebben, laten zich weinig beïnvloeden door de beeldvorming in de media. Men gaat meer uit van de eigen ervaringen en die zijn overwegend positief.

Positief of neutraal
De bouwsector heeft geen slecht imago in de onderwijs- en zorgsector. Voor 35% van de onderwijsinstellingen (voortgezet en MBO onderwijs) heeft de bouwsector zelfs een goed imago. Hetzelfde geldt voor 34% van de zorginstellingen. Onder het grootste gedeelte van de respondenten heeft de bouw een neutraal imago.

Onder de respondenten bij wie de bouw wél een slecht imago heeft (onderwijs 10% en zorg 8%), is gevraagd of dit ook van invloed is op de relatie met partijen uit de bouw waar zij mee te maken hebben. Voor 57% van de respondenten uit de zorg bij wie de bouw een slecht imago heeft, beïnvloedt dit niet de relatie, evenals voor 48% van deze respondenten uit het onderwijs. Respondenten bij wie het slechte imago wel invloed heeft op de relatie, geven aan alerter te zijn en enigszins wantrouwend tegenover de sector te staan.

Stijgende bouwproductie
Juist in de zorg en het onderwijs (de budgetsector) kan worden verwacht dat ook in de komende jaren de bouwproductie stabiel zal zijn, of zelfs zal groeien, vanwege investeringen door de overheid. Overheden stellen zich namelijk anticyclisch op in tijden van recessie, zo ook in deze kredietcrisis.

De marktsector volgt daarentegen de conjunctuur, hetzij met een vertraging van grofweg enkele jaren. De gezondheidszorg wordt in 2010 zelfs de belangrijkste sector binnen de utiliteitsbouw, aldus BouwKennis (in samenwerking met Rom Bult). Momenteel is dat nog de zakelijke dienstverlening.

Respondenten
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van SBR, het kenniscentrum voor de woning- en utiliteitsbouw. USP Marketing Consultancy ondervroeg functionarissen in het (voortgezet en mbo) onderwijs en de zorg (zorg- en verzorginstellingen). De betrokken functionarissen zijn verantwoordelijk voor de huisvesting van hun organisatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.