Ga naar hoofdinhoud

Parkeren bovenop clubgebouw


Het verenigingsgebouw in het Bijlmerpark heeft een zadeldak met een zeer kleine dakhelling. Het dak is bestraat en ingericht als parkeerplaats. DaF-architecten koos voor deze opbouw om het gebouw zichtbaarder te maken en om van twee kanten daglicht binnen te kunnen krijgen in het gebouw. Op een creatieve wijze bleef het ontwerp daarmee toch binnen de maximale bouwhoogte en het maximale bouwvolume op wegniveau.

Dakdoorvoeren
Vanwege het parkeren was er op het dak geen ruimte voor installaties en dakdoorvoeren. DaF heeft dat opgelost door op zes plekken een soort schoorsteen te realiseren, in een vorm die doet denken aan brugpijlers. Hierin zitten alle afvoeren geïntegreerd, alsmede de verlichting voor de parkeerplaats.

Het parkeerdek is uitgevoerd in een bestrating met betontegels, in verschillende kleurbanen. In de voorbereidingsfase bleek dat een lastig onderdeel. DaF had een gegoten kunststofvloer willen aanbrengen als waterkering, zoals ook in parkeergarages het geval. Maar de leverancier hiervan wilde geen garanties verstrekken vanwege de totale dakopbouw.

Uiteindelijk is op advies van Bureau Dakadvies gekozen voor een waterkerende laag van EPDM, met daarbovenop isolatie (XPS) en drainage (Nophadrain). De bestrating is in brekerzand gelegd met een wat grovere korrel om te voorkomen dat het door de folie heen spoelt en in de drainage terecht komt.

De eerste gebruikers hebben inmiddels hun intrek genomen in het pand.

De ventweg langs de Karspeldreef is in peil verlaagdDe ventweg langs de Karspeldreef is in peil verlaagd

 Ook langs de sportvelden is in het midden van het gebouw zowel het vloerpeil als het maaiveld verlaagd, zodat ruimte ontstond voor twee bouwlagen Ook langs de sportvelden is in het midden van het gebouw zowel het vloerpeil als het maaiveld verlaagd, zodat ruimte ontstond voor twee bouwlagen

Foto’s: DaF-architecten en Henk Wind

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.