Ga naar hoofdinhoud

Regio ‘s-Hertogenbosch bouwt het slimst

Er kunnen veel meer huizen en kantoren gebouwd worden in de stad en bij stations dan waar het kabinet nu naar streeft. De regio ‘s-Hertogenbosch laat zien dat dit prima kan én dat dit de milieukwaliteit ten goede komt. Alkmaar en Eindhoven eindigen als tweede en derde. Hekkensluiter is de regio Venlo.

Dit concludeert Stichting Natuur en Milieu in een vergelijking van de prestaties van de 24 stedelijke regios in de periode 1996-2005. Aanleiding voor het onderzoek zijn de integrale verstedelijkingsafspraken die de minister Van der Laan van WWI dit jaar met de stedelijk regio’s maakt voor de periode 2010-2020. De vergelijking is gebaseerd op gegevens van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

Concentreren
Van de 24 regios komt de stedelijke regio rond s-Hertogenbosch op de verschillende aspecten als beste uit de bus. Maar liefst 57% van alle nieuwbouwwoningen en zelfs 71% van alle werkplekken heeft ‘s-Hertogenbosch in de stad gerealiseerd.

‘s-Hertogenbosch is ook de enige regio die het lukt woningen en werkplekken meer te concentreren bij halten van openbaar vervoer in plaats van bij afslagen van snelwegen. Mede daardoor scoort ‘s-Hertogenbosch positief op luchtkwaliteit. Het aantal mensen dat last heeft van slechte luchtkwaliteit in de woonomgeving is fors afgenomen.

Milieukwaliteit
Bouwen in de stad is goed voor mens en milieu omdat het groene buitengebied wordt gespaard en het autoverkeer wordt afgeremd. Ook de stedelijke (kennis)economie is gebaat bij concentratie van werkgelegenheid en voorzieningen. Meer bouwen in de stad hoeft dus niet ten koste te gaan van de milieukwaliteit. Het knappe van s-Hertogenbosch is dat deze regio een sterke groei van woningen en arbeidsplaatsen kent en er desondanks in slaagt de leefbaarheid in de stad goed te houden.

Succesfactoren zijn een combinatie van gebrek aan uitbreidingslocaties en fors investeren in de ruimtelijke kwaliteit van het bestaande gebied. Een goed voorbeeld is het Paleiskwartier, pal achter station ‘s-Hertogenbosch. Hier lag een vervallen bedrijventerrein dat is getransformeerd tot een gewild woon- en werkgebied waar uiteindelijk 20.000 arbeidsplaatsen gerealiseerd worden.

Het kabinet wil dat 25 tot 40 procent van de nieuwbouw plaatsvindt in de stad. Dat percentage kan veel hoger, want dit streven is inmiddels door de praktijk ingehaald. Tussen 1996 en 2005 werd in de stedelijke regio’s gemiddeld 48 procent van de nieuwe woningen en 57 procent van de werkplekken (kantoren, ziekenhuizen, scholen) in de stad gebouwd.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.